Artykuł Informacyjny

Czy gry wideo można uznać za sztukę współczesną4 min na czytanie

Czy gry wideo można uznać za sztukę współczesną

edną z ciekawych form sztuki, która pojawiła się w kulturze cyfrowej jest sztuka gier wideo. Video game art jest ciekawą formą interaktywnej sztuki komputerowej opartej na projektowaniu gier wideo. Od narodzin kultury komputerowej artyści na całym świecie z uwagą i zainteresowaniem śledzili możliwości pojawiających się technologii, w tym powstawanie Internetu, wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji czy biotechnologii. Tak było w przypadku różnorodnego, odnoszącego sukcesy świata gier wideo, obejmującego niezliczone gatunki, od gier logicznych po gry hazardowe kasyno online bonus. Ten ogromny przemysł gier osiągnął 60 miliardów dolarów rocznie w 2012 roku i rośnie nieprzerwanie do dziś, rodząc subkulturę pop z milionami lojalnych zwolenników i bogatym światem festiwali, wydarzeń sportowych i społeczności internetowych, które pchają możliwości technologii coraz dalej. To, co większość ludzi postrzega jako zwykłą rozrywkę, zainspirowało artystów do ponownego zakwestionowania samego znaczenia sztuki.

Powiązanie gier wideo ze sztuką cyfrową

Ale gry wideo mają jeszcze jeden istotny związek ze sztuką cyfrową, a mianowicie eksperymenty z interfejsem człowiek-komputer, interaktywnością i estetyką obrazu komputerowego, które nowoczesne formy sztuki interaktywnej przejęły i dalej rozwijają. Można tu wymienić słynne gry zręcznościowe, pierwszoosobowe strzelanki czy gry MMORPG, które stanowiły podstawę dla artystycznych popisów, oryginalnych form projektowania gier oraz ciekawych możliwości współpracy i komunikacji.

Czym jest sztuka gier wideo?

Czym więc jest sztuka gier wideo? I czym to się różni od masowo tworzonych gier, które już same w sobie są sztuką? Podczas gdy istnieje wiele źródeł w Internecie, które pokazują nam bogatą sztukę wizualną i grafiki przedstawiające kulturę gier, sztuka gier wideo jest czymś zupełnie innym. Choć pierwszą pracą należącą do tego gatunku był “Moondust” z 1983 roku, to dopiero w latach 90. twórcy sztuki zaczęli masowo eksperymentować z technologią komputerową i internetową. Sztuka gier wideo rozwinęła się jako podgatunek sztuki nowych mediów, blisko spokrewniony ze sztuką sieciową, interaktywną i programową, a także z popularnymi w ostatniej dekadzie XX wieku społecznościami wirtualnymi. Artyści ci wykorzystują kod, rozgrywkę i interaktywne narzędzia projektowe do prowokowania reakcji i przekazywania swoich idei. W tym sensie sztuka gier wideo, podobnie jak większość form sztuki nowych mediów, znalazła swoich poprzedników w wielkich ruchach awangardowych i konceptualnych. Ze względu na poważne podejście do tematu, takie dzieła sztuki są również uznawane przez prężnie rozwijającą się branżę poważnych gier jako jej własny podgatunek – Art Games, podkreślający aktywistyczne i edukacyjne aspekty dzieł sztuki.

Różne formy sztuki w grach wideo

Zgodnie z istniejącą już różnorodnością typów gier, sztuka gier wideo obejmuje kilka różnych form (na przykład gry hazardowe mogą odbywać się w świecie rzeczywistym: fizyczne lokale lub w świecie wirtualnym: https://casino-online24.pl. Najpopularniejsze są prawdopodobnie prace, które są albo oryginalnymi projektami gier, albo kopiują istniejące gry wideo, zazwyczaj klasyki takie jak Space Invaders z 1969 roku lub Nintendo Super Mario Bros z 1985 roku. Popularne są również tak zwane “mods”, czyli artystyczne modyfikacje gier wideo. Tutaj artyści wykorzystują swoje umiejętności kodowania, aby odcisnąć swoje piętno na grach poprzez wprowadzanie zmian w projekcie, zazwyczaj z myślą o krytyce. Podobnie, niektórzy wykorzystują swoje umiejętności do tworzenia dzieł, które są przedstawieniami w przestrzeni gry. Zwykle wystawiane w popularnych grach wieloosobowych, takich jak Second Life, performerzy zamieniają społeczność graczy w publiczność dla swoich projektów.

Artyści tworzący gry wideo

Powodem, dla którego twórcy sztuki w pierwszej kolejności zainteresowali się grami wideo, była ich zdolność do rozszerzania narracji, uzyskanie możliwości angażowania widza w prawdziwie aktywny sposób, a jednocześnie kontrolowania jego doświadczeń. Po wejściu w przestrzeń gry, gracz jest częściej niż zwykle odciągany od tradycyjnych celów, takich jak przejście do kolejnego poziomu lub po prostu rozrywka. To, być może, jest zasadnicza różnica między sztuką gier wideo a grami w ogóle. Wszystko w dziełach sztuki z gier wideo jest zaprojektowane tak, aby zachęcić nas do myślenia, do kwestionowania tego, czego doświadczamy i dlaczego, zarówno w obrębie kultury gier, jak i poza nią. W większości nie przypominają one w ogóle tego, co wyobrażamy sobie mówiąc o grach wideo w 2017 roku. Tworzenie gier komercyjnych to poważny biznes, z całymi armiami na liście płac i miesiącami produkcji, podczas gdy tworzenie ilustracji do gier wideo to zazwyczaj skromna sprawa, odbywająca się na domowych komputerach w małych zespołach.

Czy gry wideo nie są już sztuką?

Jak widzieliśmy, sztuka gier wideo przełamuje i tak już nieostre granice sztuki współczesnej, utrudniając rozróżnienie między grą, dziełem sztuki, aktywizmem i życiem codziennym w naszej coraz bardziej technologicznie zorientowanej rzeczywistości. Te wielkie produkcje, porównywalne jedynie z wielkim przemysłem filmowym, dały nam fenomenalne projekty wizualne, niezwykłe krajobrazy i pejzaże miejskie i wiele więcej. Odbitki takich dzieł sztuki gier są sprzedawane i poszukiwane na całym świecie, spełniając wymagania nowej generacji odbiorców.

Zobacz inne