Artykuł Informacyjny

Czy zimny prysznic rzeczywiście pomaga?3 min na czytanie

Czy zimny prysznic rzeczywiście pomaga? 1

Szukamy różnych sposobów na relaks, spędzanie czasu wolnego. Jedni wybierają gry 77777 za darmo, gry komputerowe, inni zaś aktywność fizyczną. Podobnie jest ze zdrowiem. Są osoby, które stawiają na witaminy, suplementy, inni zaś na naturalne metody, zioła. Od dawna mówi się o tym, że zimny prysznic pozytywnie wpływa na nasze ciało. Czy jest to jednak prawda?

Skąd się wziął zimny prysznic?

Dziś wiele osób stawia na zimny prysznic, gdyż woli taki sposób na pobudzenie ciała z rana bądź też zwiększenie swojej odporności. Mało osób wie jednak, że takie rozwiązanie wywodzi się z początków XIX wieku, kiedy zimne prysznice stosowano w więzieniach i zakładach psychiatrycznych. Miały one za zadanie utemperować więźniów bądź pacjentów. Od połowy XIX wieku zaczęto stosować prysznice w domach w celach mycia się. Szybko jednak zmieniono wodę zimną na ciepłą, przez co można było odczuwać przyjemność z brania takiej “kąpieli”. Wiele osób przyzwyczaiło się jednak do zimnej wody, więc do dziś kontynuowany jest taki sposób brania prysznica. Tym bardziej, że od lat mówi się o tym, że niesie ze sobą to kilka pozytywów. Sprawdzamy zatem, czy jest to prawda?

Naukowe badania

Nie tak dawno w Holandii naukowcy postanowili przeprowadzić badania na temat zimnej wody pod prysznicem. Wybrano 3000 osób, które zostały podzielone na 4 osobne grupy. Jedna z grup miała za zadanie ostatnie 30 minut prysznica odbyć pod zimną wodą. Druga miała przeznaczyć na to 60 sekund, zaś trzecia 90 sekund. Ostatnia z grup miała za zadanie przez cały czas korzystać z ciepłej wody. Takie rozwiązanie miało być stosowane przez miesiąc czasu. Badanie pokazało, że osoby, które w mniejszym lub większym stopniu stosowały zimny prysznic, o około 29% rzadziej zgłaszały problemy zdrowotne i konieczność zgłoszenia u pracodawcy zwolnienia lekarskiego.

Eksperyment zatem pokazał, że faktycznie zimna woda ma wpływ na nasze zdrowie. Nie odkryto jednak przyczyny takich zdarzeń. Woda stymuluje nasz organizm, lecz jednak nie znamy dokładnie procesów, które potem zachodzą w naszym ciele. Wiemy jednak, że jest to związane ze wzmocnieniem naszego układu odpornościowego. Zimna woda zapewne jest w stanie aktywować nasz współczulny układ nerwowy, czyli tę część układu nerwowego, która reguluje reakcję organizmu na walkę bądź ucieczkę. W czasie zimnego prysznica zaobserwowano, że zwiększa się poziom hormonu noradrenaliny. W wyniku tego następuje również wzrost częstości akcji serca i ciśnienia krwi.

Kontakt z zimną wodą poprawia krążenie, przez co w ostatnich latach tak popularne stało się morsowanie. W kontakcie z zimną wodą bowiem zmniejsza się przepływ krwi do skóry. Kiedy kończy się nasz kontakt z zimną wodą, to organizm jak najszybciej musi się rozgrzać, więc następuje wzrost przepływu krwi na powierzchnię skóry. Taka sytuacja jest zatem w stanie usprawnić nasze krążenie. Osoby, które po ćwiczeniach zanurzały się w zimnej wodzie, po czterech tygodniach takich praktyk usprawniły przepływ krwi do i z mięśni.

Niektóre badania pokazują również, że zimne prysznice mogą być pomocne przy zrzucaniu wagi. Odkryto bowiem, że u wielu osób kontakt z temperaturą około 14 stopni wody, zwiększył metabolizm o ponad 300%. Dzięki temu następował wzrost spalania energii. Z kolei u starszych osób zauważono, że zimna woda poprawia funkcjonowanie mózgu. Jak zatem widać, istnieje sporo przesłanek za tym, aby regularnie bądź od czasu do czasu korzystać z takiej formy pryszniców.

Zobacz inne