Już w lutym 2020 r. rząd ogłosił Program budowy 100 obwodnic. Z obwodnicą Głogowa wpisaną na pierwszym miejscu wśród inwestycji na Dolnym Śląsku. Teraz Rada Ministrów przyjęła uchwałę (13.04.) w sprawie ustanowienia programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Co to zmienia? Zdaniem Ewy Drozd, byłej posłanki PO, po prostu nic. - To szukanie tematu zastępczego, propagowanie sukcesu, którego przecież na razie nie ma - komentuje.
Posłanka przypomina, że od ponad roku w sprawie drugiego mostu w Głogowie niewiele się zmieniło. Jest to nadal etap tworzenia dokumentacji. - Ten kolejny dokument, uchwała, nie precyzuje przede wszystkim skąd pochodzić będą pieniądze na ten cel. Jeżeli nie mamy modelu finansowania, to nie ma co obiecywać ludziom obwodnicy - dodaje.
Wedle rządowych zapowiedzi budowa mostu w naszym mieście ma rozpocząć się w 2026 roku, zakończyć w kolejnym. - W 2026 roku głogowianie powinni jeździć już obwodnicą. Przypomnę tylko, że ta była wpisana na listę podstawową Krajowego Programu Budowy Dróg, ale została z niego wykreślona. Tylko dlatego, że był to program poprzedników? Nie ważne. Dzięki temu programowi, współfinansowanemu przez Unię Europejską, powstały drogi ekspresowe m.in. S3 czy S8. Most w Głogowie też wtedy powinien zostać wybudowany - zaznacza Drozd.
Pamięta jak wiele osób walczyło o ten most. - I ogólnopolskie konsultacje w Warszawie, kiedy z Głogowa na spotkanie pojechał cały autobus ludzi. Kiedy wychodziliśmy ze spotkania wicepremier Piechociński powiedział - widać, że inwestycja jest dla was niezbędna. Właśnie wtedy przeniesiono obwodnicę z listy rezerwowej na podstawową. Mam nadzieję, że teraz - mimo całkiem odmiennych poglądów politycznych - uda się to dopiąć na ostatni guzik, bo ten most jest potrzebny nam wszystkim - mówi stanowczo była posłanka.
Do wyboru zostały dwa północne z mostem na wysokości dawnej wsi Rapocin, a preferowany jest PN4, najtańszy - ma kosztować ponad 965 mln zł, czyli 53 mln zł za 1 km drogi. Najdroższy, odrzucony PD2 - 1 mld 178 mln zł. Inwestycja obejmie budowę ok. 20 km drogi, węzłów, wiaduktów kolejowych i drogowych, dróg dojazdowych, postawienie mostu o długości 650 m i wykup gruntów. W czwartym kwartale 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma uzyskać decyzję środowiskową. Pod koniec 2022 r. planuje ogłoszenie przetargu w systemie zaprojektuj i wybuduj.
RED
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz