Zamknij

Historia głogowskich przepraw mostowych

16:13, 24.08.2020 Mateusz Komperda Aktualizacja: 16:13, 24.08.2020

Nie wiadomo do końca kiedy powstała pierwsza przeprawa mostowa na Odrze w Głogowie. Pierwsza wzmianka o niej pochodzi z 1333 r. i dotyczy dwóch drewnianych mostów łączących z obu stron Ostrów Tumski.

Na przestrzeni wieków mosty padały ofiarami pożarów, powodzi, zatorów lodowych lub rozbiórek z powodów taktycznych. Ostatni, i jak na owe czasy nowoczesny, drewniany most, zbudowany został w 1888 r. Najważniejszą zmianą było zwiększenie prześwitu z 5,5 m do ponad 10 metrów. Powstały również stałe zapory lodowe, unowocześniono też klapy zwodzone. Jednak wraz z rozwojem miasta także ten most szybko okazał się mało funkcjonalny i zaszła konieczność budowy nowego.

Efektem sporej inwestycji był piękny, żelazny most, który zapoczątkował nową erę
w głogowskiej komunikacji drogowej. Projekt zrodził się w zielonogórskiej pracowni Beuchelt&Comp., a obiekt został zbudowany w latach 1916-17. Miał długość 138 metrów i ważył ponad 800 ton. Patronem mostu został prezydent Niemiec - Paul von Hindenburg. Na uroczyste otwarcie 3 czerwca 1917 r. przybyło tysiące głogowian. Niestety, ta piękna konstrukcja przetrwała tylko niecałe 30 lat. W wyniku działań wojennych most został zniszczony 17 marca 1945 r.

Po drugiej wojnie światowej funkcję mostu przejął prom, który kursował pomiędzy "barbakanem" a dzisiejszym placem festynowym. Na początku 1948 r. prom zastąpiła prowizoryczna konstrukcja, nosząca nazwę mostu Baileya. Był to tymczasowy obiekt złożony z dziesiątek metalowych elementów. W założeniu miała to być przeprawa tymczasowa, ale ostatecznie przetrwała aż do połowy lat 50., gdy most Baileya zastąpił nowy, funkcjonujący do dziś.

Co ciekawe, nie jest znana dokładna data oddania obiektu do użytku. Most prawdopodobnie miał być oficjalnie otwarty 22 lipca 1955 r., ale plany te zmieniła katastrofa tymczasowego mostu objazdowego. Z dokumentów, do których dotarł Głogowski Wehikuł Czasu wynika, że w tym czasie w województwie zielonogórskim do użytku miało zostać oddanych pięć mostów, w tym głogowski. Jednak w tym przypadku termin nie został dotrzymany, a obiekt włączony został do ruchu bez rozgłosu w sierpniu 1955 r.

Swoją nową historię most zaczął pisać w 1996 r., gdy zmienił kolor. W tym właśnie roku głogowski malarz Zygmunt Stachura oraz ówczesny naczelnik wydziału architektury Urzędu Miejskiego Andrzej Szczypień wpadli na pomysł, aby rozweselić wizerunek mostu, poprzez zmianę koloru. Głogowianie, drogą głosowania, wybrali kolor liliowo-różowy, a przeprawa nieformalnie została nazwana Różowym Mostem. Był to prawdopodobnie pierwszy w Polsce tej wielkości obiekt, który miał barwę inną niż stalową.

W 2002 r. Rada Miejska, po konsultacjach społecznych i dyskusjach, nadała mu imię Mostu Tolerancji. Nazwa miała nawiązywać do tysiącletniej historii miasta i jego tolerancyjności wobec jego mieszkańców i nowych przybyszów.
tekst: Centrum Informacji Turystycznej
zdjęcia: Muzeum w Głogowie, Fundacja Kultury Śląska, Głogowski Wehikuł Czasu, Głogowskie Forum Historyczne, Fotopolska, GROT, R. Sanojca, K. Zawicki

(Mateusz Komperda)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%