Historia

Historia mostu z początku drugiej połowy XIX wieku2 min na czytanie

Historia mostu z początku drugiej połowy XIX wieku

Pierwszy most kolejowy na Odrze (właściwie dwa, bo konieczne było również zbudowanie mostu na Starej Odrze) powstał na początku drugiej połowy XIX w. Dzięki niemu Głogów zyskał połączenie kolejowe z Lesznem i Poznaniem. Jednak pomysł budowy linii kolejowej zrodził się już w 1844 r. W swoim opracowaniu Paweł Łachowski opisuje, że właśnie w tym roku zawiązał się komitet budowy Glogau-Lissauer Zwieigbahn (Głogowisko-Leszczyńska Kolej Boczna). Opracowywane były różne warianty dwutorowej trasy. Ostatecznie wybrano linię biegnącą przez Grodziec Mały, Sobczyce, Głogówko, Wschowę i Lasocice.

Projekt ukończono w grudniu 1857 r., ale pociągi z Leszna dochodziły jedynie do Grodźca. Dalej do Głogowa pasażerowie dowożeni byli dorożkami przez most drogowy. Powodem były opóźnienia przy budowie dwóch mostów, jednego o długości 190 m, drugiego – 454 m. Innym problemem był fakt, że tory i most miały przebiegać przez wojskowe fortyfikacje. Dowództwo twierdzy uważało, że może to znacznie ułatwić nieprzyjacielowi dostęp do miasta, dlatego wybudowano dwa tradytory kolejowe, które miały chronić most. Ponadto, w miejscu dzisiejszego Zakładu Energetycznego przy ul. Nadbrzeżnej istniał żydowski cmentarz, który trzeba było zlikwidować i znaleźć nowe miejsce pochówku.

Ostatecznie pierwsze pociągi przejechały przez mosty 18 maja 1858, czyli 162 lata temu. Pod koniec XIX w. most na Odrze został przebudowany. Co ciekawe, od strony zachodniej pojawiło się bezpieczne przejście dla pieszych. Na jednej z dawnych widokówek uwieczniony został widok z mostu na istniejący wówczas Dom Strzelecki (dziś jest tu plac festynowy). W połowie lat 30. ubiegłego wieku nastąpiła kolejna przebudowa przeprawy mostowej (zlikwidowano chodnik). Niestety niecałe 10 lat później, w 1945 r. obiekt został wysadzony. Po podniesieniu go z nurtu Odry i gruntownym remoncie ponownie został uruchomiony w 1947 r.

Po latach eksploatacji most znów wymaga modernizacji. Przez ostatnie kilkanaście lat stracił na znaczeniu, szczególnie dla ruchu pasażerskiego. Gdy prawie 10 lat temu zniknęło połączenie do Leszna jego rola jeszcze bardziej zmalała. Nadzieją na renowacje przeprawy jest fakt, że wznowiono połączenie w grudniu 2019 r. Ponadto władze PKP na przełomie 2020 i 2021 r. planują reaktywować inną legendarną trasę z Żagania i Zielonej Góry do Warszawy.

źródło: Centrum Informacji Turystycznej
zdjęcia: Fundacja Kultury Śląska, MAH, Głogowski Wehikuł Czasu, GFH, Gross Glogau, T. Wadas, K. Gołuchowski, K. Zawicki, W. Najgebauer

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w Historia