Zamknij

Jakie prawa przysługują pracownikom zatrudnionym na umowę-zlecenie - przepisy

13:25, 06.02.2023 Jakub Grzywaczyk Aktualizacja: 13:25, 06.02.2023
Skomentuj

Umowa-zlecenie jest popularnym rodzajem umowy, który pozwala na elastyczne zatrudnianie pracowników. Jednak, jak każdy rodzaj umowy, ma ona swoje wady i zalety. Pracownicy zatrudnieni na umowie-zlecenie często mają mniej praw niż ci zatrudnieni na umowie o pracę. Sprawdziliśmy, jakie prawa przysługują pracownikom zatrudnionym na umowie-zlecenie oraz jakie obowiązki ma zleceniodawca wobec pracownika zatrudnionego na takiej umowie.

Prawa pracownika zatrudnionego na umowie-zlecenie

Pracownicy zatrudnieni na umowie-zlecenie mają mniej praw niż ci zatrudnieni na umowie o pracę, jednak nadal posiadają pewne podstawowe prawa. Przede wszystkim, pracownicy na umowie-zlecenie mają prawo do ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego, tak samo jak pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę. Również są objęci ochroną przed dyskryminacją i mobbingiem. W przypadku niezgodności z warunkami umowy, pracownik ma prawo dochodzić swoich roszczeń przed sądem. Prawo do urlopu wypoczynkowego, przysługuje również pracownikowi zatrudnionemu na umowie-zlecenie, jednakże jego wymiar jest inny niż pracownika zatrudnionego na umowie o pracę.

Obowiązki zleceniodawcy wobec pracownika

Zleceniodawca jest zobowiązany do wypłacenia pracownikowi wynagrodzenia za wykonaną pracę oraz dokonanie odprowadzenia składek na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne. Również zleceniodawca jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz przestrzegania przepisów ochrony pracy. Zleceniodawca jest również odpowiedzialny za przestrzeganie praw pracownika i unikanie dyskryminacji czy mobbingu. To również jego obowiązkiem jest przedstawienie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy, jak również przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy oraz zapewnienie odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zakończenie umowy-zlecenie

Umowa-zlecenie może być zakończona przez każdą ze stron w każdym czasie, z zachowaniem okresu wypowiedzenia. W przypadku zakończenia umowy przez zleceniodawcę bez uzasadnionych przyczyn, pracownik ma prawo dochodzić odszkodowania. W przypadku rozwiązania umowy przez pracownika, nie ma on prawa do odszkodowania, jednak ma prawo do wynagrodzenia za wykonaną pracę do dnia rozwiązania umowy. Warto pamiętać, że pracownik ma prawo do zasiłku dla bezrobotnych po zakończeniu umowy-zlecenie, pod warunkiem spełnienia odpowiednich wymogów. Konieczne jest również, aby zleceniodawca był świadomy swoich obowiązków wobec pracownika zatrudnionego na umowie-zlecenie, takich jak odprowadzanie składek na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne, zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz przestrzeganie praw pracownika. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, pracownik lub zleceniodawca powinni skonsultować się z kancelarią prawną, aby upewnić się, że wszystko jest zgodne z prawem i chroni interesy obu stron.

(Jakub Grzywaczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%