Zamknij

Rynek Gier Hazardowych Online w Polsce

15:40, 09.11.2021 Jakub Grzywaczyk Aktualizacja: 14:19, 22.04.2024
Skomentuj

Zmiany w nowoczesnej gospodarce, wywołane modernizacją, a także pojawieniem się koronawirusa, przyspieszyły tylko rozwój działalności internetowych. Handel w Internecie i usługi online rozwijają się w dwucyfrowym tempie. Rozwój nie ominął więc branży gamingowej, zarówno tradycyjnych gier, jak i hazardu online, jakie organizuje mobilne casino oraz dostępne na komputery. Dzieje się to oczywiście kosztem przestarzałych działalności hazardowych, takich jak kasyna stacjonarne. W końcu kto dziś chce spędzać czas w kasynowym lokalu, skoro na wyciągniecie ręki są tysiące gier w sieci? Wystarczy porównać ustanowiony prawnie limit 70 automatów w kasynie stacjonarnym w Polsce, do braku ograniczeń w kasynach stacjonarnych. W tym artykule przedstawimy dane, które świadczą o tym, jak szybko rozwija się rynek gamingowy w Polsce.

Rynek gamingowy w Polsce

W Polsce dynamicznie rozwija się cała branża gamingowa, dzięki sukcesom gier, eventów, a także powstaniu dużej liczby szczególnie niezależnych firm. Zgodnie z danymi o gamingu w Polsce podawanym przez portal Statista, typowy gracz ma od 20 do 40 lat, a pod względem płci podział jest całkiem zrównoważony - 35% kobiet należy do graczy. Wiele osób decyduje się też na rozrywkę mobilną i ten sposób zabawy przeważa nad innymi - smartfony należą do popularnych urządzeń w grze. Większość osób gra kilka razy w tygodniu, a więc względnie często. Ważnym aspektem gamingu ogólnie w Polsce jest esport. Pasjonują się nim głównie gracze, mający od 20 do 30 lat, a jeden na pięciu graczy ma wyższe wykształcenie. Badanie z 2020 roku, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia wskazało, że polscy gracze znakomicie rozpoznają marki handlowe, które reklamują się za pomocą esportu. Najbardziej popularną platformą streamingową dla gamingu pozostaje YouTube. Ogólnie rzecz biorąc, cały rynek gamingowy w Polsce ma osiągnąć wartość 850 milionów dolarów do 2023 roku, co stanowi około 3,31 miliarda złotych.

Przychody gamingowe brutto w Polsce

Zobaczmy też przychody gamingowe brutto z wybranych innych państw Unii Europejskiej dla tego samego okresu:

  • Włochy: 18,1 miliarda euro
  • Niemcy: 14,3 miliarda euro
  • Hiszpania: 8,9 miliarda euro
  • Szwecja: 2,4 miliarda euro
  • Portugalia: 1,9 miliarda euro
  • Austria: 1,6 miliarda euro

To mniej niż w innych krajach Europy, co oznacza jednak, że w Polsce istnieje duże pole do rozwoju. Powinno to pozwolić na szybsze niż w innych krajach tempo zwiększania się nowych graczy czy powstawania firm związanych z tą branżą, takich jak deweloperzy gier kasynowych.

Rozwijające się działy hazardu online

Wysokie tempo wzrostów w tej branży jest także zauważalne dzięki temu jak rozwijają się deweloperzy gier hazardowych online. Dobrym przykładem z naszego podwórka jest jeden z najważniejszych producentów automatów internetowych, NetEnt. To notowana na giełdzie w Sztokholmie firma będąca autorem takich hitów jak Starburst, Hotline 2 czy Divine Fortune Megaways. Ta działająca globalnie firma otworzyła w 2016 roku biuro w Polsce, zatrudniając w nim kilkadziesiąt osób. Pracownicy NetEnt z Krakowa zajmują się produkcją gier, tworzeniem grafiki i animacji. Rezultatem tych prac jest kilka nowych gier NetEntu dziennie, a podobne wyniki osiągają inni deweloperzy. W ostatnich latach liczba premier znacznie wzrosła i czołowe kasyna oferują nawet kilka tysięcy automatów do wyboru.

Jest to też duża okazja dla pracowników, którzy chcieliby zacząć pracę w branży gamingowej. Jeśli chciałbyś zacząć pracę w gamedevie, czyli w tworzeniu gier, możesz przebierać w ofertach, a do tego liczyć na dobre zarobki. W polskim portalu Skillshot, zbierającym oferty pracy w gamingu w Polsce znajdziemy codziennie nawet pięćdziesiąt nowych ofert pracy. Programiści na stanowiskach junior i senior developer, specjalizujący się w wielu językach programowania to tylko wierzchołek góry lodowej. Nie mniej poszukiwani są artyści 2D oraz 3D, a także animatorzy. Jeżeli skończyłeś więc szkołe plastyczną, albo po prostu sprawnie rysujesz, możesz zatrudnić się jako twórca koncept artów, modelarz grafiki 3D, osoba opracowująca tekstury, czy tworząca piksel art. Bardziej specjalistyczne stanowiska gamingowe, w jakich poszukiwani są eksperci z Polski to między innymi Lightning Artist, czy Level Artist, zajmujący się odpowiednio oświetleniem i poziomami gier.

Poszukiwanu są też analitycy produktu oraz danych, potrafiący dostarczyć analiz wskazujących na najlepsze rozwiązania czy najbardziej popularne elementy, które spodobają się graczom. Jeśli natomiast skończyłeś matematykę lub interesujesz się rachunkiem prawdopodobieństwa i teorią gier, znajdziesz zatrudnienie przy opracowywaniu matematycznych modeli automatów i innych gier hazardowych. Bowiem to, co gracz otrzymuje jako końcowy rezultat poziomu RTP i zmienności automatu jest rezultatem skomplikowanego modelu losowości gry. Musi być on skonstruowany tak, aby zapewniał solidną szansę na wygraną, ale jednocześnie pozwalał na osiągnięcie zysku przez dewelopera.

Wreszcie ostatnią grupą są eksperci od marketingu i copywriterzy - każdą grę trzeba odpowiednio opisać i zaprezentować, tak aby cieszyła się zainteresowaniem. W końcu konkurencja na rynku gamingu jest niemała. Warto zacząć karierę w branży gamingowej, bo teraz oferuje ona mnóstwo możliwości.

Rozwój rynku hazardowego w przyszłości

Przeniesienie dużej części gospodarki do Internetu w ostatnich latach spowodowało rozwój wielu obszarów działalności online. Jednym z największych zwycięzców stały się właśnie kasyna internetowe oraz gry online. Jak można wnioskować z podanych powyżej danych, tendencja wzrostowa będzie się utrzymywała. Dla nas, czyli dla graczy, oznacza to, że w przyszłości możemy liczyć na coraz większą liczbę kasyn internetowych, a także poszerzającą się pulę gier. Z pewnością zostaną wdrożone też nowe technologie kasynowe, które na razie są w powijakach, na przykład zastosowania wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości w grach z krupierem na żywo. To dobry czas, aby rozpocząć zabawę w kasynach internetowych i by nie ominąć żadnej innowacji.

(Jakub Grzywaczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%