W niedzielę (9.02.) ogłoszono listę inwestycji do realizacji w ramach rządowego programu "100 obwodnic". Ten ma zostać zrealizowany do 2030 roku. Na tej liście jest też obwodnica i most w Głogowie - mówi się, że to zadanie priorytetowe na Dolnym Śląsku.
Dziś (10.02.) w siedzibie PiS-u zwołano konferencję prasową. W jednym rzędzie stanęli m.in. poseł Wojciech Zubowski (PiS) i prezydent miasta Rafael Rokaszewicz.
- Obietnice składane przez PiS w trakcie kampanii znajdują potwierdzenie - mówił o sukcesie Zubowski. Przypomniał, że prace nad budową obwodnicy już trwają, bo przecież sporządzana jest niezbędna dokumentacja. - Mamy historyczną chwilę - podkreślał z kolei Krzysztof Kubów, szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów .
- To o czym dyskutowało od kilkudziesięciu lat. Różni politycy obiecywali, ale PiS obiecuje i realizuje ważne projekty dla regionu. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu posła Wojciecha Zubowskiemu ten projekt wchodzi w życie. To oczywiście zdjęcie ruchu tranzytowego z miasta, polepszenie komfortu jazdy mieszkańców regionu - chwalił Kubów.
Kilka słów powiedział też prezydent. - Zawsze uważałem, że zgoda i współpraca buduje. Mamy kluczowy moment - wpisanie tak upragnionej inwestycji do programu. W imieniu swoim i mieszkańców chciałbym podziękować panu ministrowi i panu posłowi za zaangażowanie. Gdybyśmy nie byli w programie, to budowa byłaby zagrożona - nie ukrywał Rokaszewicz.
I później, po części oficjalnej, zaczęły się pytania dziennikarzy lokalnych mediów. Dopytywali m.in. o termin realizacji inwestycji, koszty czy finansowanie. Odpowiedzi już nie były tak oczywiste.
Szacuje się, że obecna budowa obwodnicy ma kosztować już ponad 1 mld zł. Ale to wciąż dyskusyjne kwoty. Dokumentacja ma być gotowa na przełomie roku i wtedy też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokona ostatecznego wyboru w sprawie wariantu obwodnicy - północna czy południowa? Czas pokaże.
- Rozpisanie przetargu planowane jest wstępnie na czwarty kwartał 2022 roku, ale musimy pamiętać, że to zależy od kwestii relacji z samorządami i ewentualnych głosów mieszkańców. Nie możemy precyzyjnie wskazać terminu - zauważał Zubowski.
Tłumaczył, że ostateczny koszt obwodnicy wzrasta, bo chociażby ceny materiałów idą w górę.
Wcześniej obwodnica miała powstać w ramach Krajowego Programu Budowy Dróg - z perspektywą do 2025 roku, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Teraz mówi się, że sto obwodnic ma pochłonąć w sumie 28 mld zł i mają to być pieniądze z budżetu państwa. Pomysł jest taki, aby inwestycje były realizowane m.in. z opłaty paliwowej.
O ogłoszeniu listy 100 obwodnic pisaliśmy wczoraj (9.02.2020) TUTAJ.
RED
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz