Historia

Takie autobusy jeździły po Głogowie. Piękna historia3 min na czytanie

Takie autobusy jeździły po Głogowie. Piękna historia

To przegubowce typu 280.26, które jeździły po Głogowie przez ponad 20 lat, a dokładnie w okresie lat 1986 – 2008. W roku 1995 doszło do wydzielenia ze struktur Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy zupełnie nowego przewoźnika o nazwie Komunikacja Miejska Sp z o.o. w Głogowie, która zapewnia do dziś transport w Głogowie.

W momencie utworzenia się nowego przewoźnika wpisanych zostało na jego stan m.in. 7 sztuk Ikarusów 280.26, które widniały pod numerami taborowymi: 444 , 445 , 449 , 450 , 451 , 458 oraz 468 plus holownik techniczny na bazie Ikarusa 280 o numerze 400. Najstarszym z nich był przegubowie o numerze 458 i był to jedyny Ikarus 280.26, który nie był związany z Głogowem od początku ponieważ wyprodukowany w 1983 roku przegubowiec trafił do ówczesnego WMPK Legnica z oddziałem w Głogowie w roku 1991 po remoncie przeprowadzonym przez LZNS w Lublinie.

Przez następne lata przechodził on tylko naprawy bieżące, a do jego kasacji w roku 2004 przyczyniła się kolizja z samochodowem osobowym i była to druga kasacja Ikarusa 280.26 w Głogowie. Około rok wcześniej czyli w 2003 roku do złomowania skierowano wyprodukowany w 1985 roku egzemplarz z numererem 468. Dla tych, którzy nie wiedzą jak on wyglądał (bo jego zdjęć w sieci w zasadzie nie ma) to miał on burty w kolorze białym, na których znajdowała się reklama InterMarche, czarny zderzak, srebrną atrapę oraz trillexy. Przód pozostał w kolorze czerwonym.

Od roku 2004 po kasacji wozu 458 na stanie KM Głogów pozostało 5 liniowych Ikarusów 280.26 – 444 , 445 , 449 i 450 z 1986 roku oraz 451 z 1989 roku. Cała piątka ww. przegubowców nigdy nie przeszła kompletnego remontu czy całkowitej odbudowy, a ich eksploatacja opierała się o liczne naprawy bieżące, lakierowanie nadwozia czy wymianę blacharki przez co śmiało stwierdziłem na początku, że były pojazdami zachowanymi w stanie bardzo oryginalnym. Ostatni zabieg w Głogowie przy Ikarusie 280.26 miał miejsce w 2005 roku i była to naprawa bieżąca przy egzemplarzu 451 z 1989 roku.

W roku 2006 ze stanu skreślony został egzemplarz z numerem 444 będący po wielu naprawach bieżących. W roku 2008 historia liniowych Ikarusów w Głogowie dobiegła końca i wycofano z eksploatacji celem złomowania pozostałe 4 sztuki, a tym samym końca dobiega też eksploatacja autobusów wielkopojemnych w tym mieście.

Głogów nie jest odosobnionym przypadkiem jeśli chodzi o całkowite wycofanie autobusów przegubowych wraz z kasacją Ikarusów 280. Można powiedzieć, że Głogów poszedł w ślady Włocławka (wycofanie w 2002 roku ostatnich Ikarusów 280), Przemyśla (tu Ikarusy 280 będący ostatnimi wielkopojemnymi autobusami wycofano w 2007 roku), Opoczna (ostatni Ikarus 280 wycofany w 2003 roku), Ostrowca Świętokrzyskiego (kasacja Ikarusów 280 w 1999 roku) czy Piotrkowa Trybunalskiego (przebudowa na pogotowe ostatniego przegubowca w 2006 roku). Jak więc widzicie w ww. miastach kasacja Ikarusów 280.26 była jednocześnie pożegnaniem się tych miast z autobusami przegubowymi.

Komunikacja Miejska w Głogowie jest natomiast doskonałym przykładem na to, że w wieloletnią eksploatację Ikarusa czy to 260 czy 280 nie musiał być wpisany jeden, dwa czy czasem nawet trzy kompletne remonty, a prace przy danym pojeździe mogły się ograniczyć do wymiany elementów wymagających tego jednak podejście jak w Głogowie było rzadko spotykane w miejskich firmach i częściej występowało w PKS-ach takich jak chociażby Garwolin czy Mińsk Mazowiecki gdzie Ikarusy 280.53 były też poddawane tzw. NB.

A co do holownika technicznego o numerze 400 to liczący dziś już 38 lat pojazd ma się dobrze. W roku 2017 został on poddany w Bralinie naprawie głównej w czasie której zyskał obecne zółto-granatowe barwy przewoźnika.
źródło: Historia i Teraźniejszość Transportu Zbiorowego
foto: wykonał Krystian Kryczka.
RED

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w Historia