Dzieje sięFotoGłogów

Co z budową mostu i obwodnicy Głogowa? Konsultacje społeczne w ratuszu7 min na czytanie

Co z budową mostu i obwodnicy Głogowa? Konsultacje społeczne w ratuszu

Zakończyły się konsultacje społeczne w miejskim ratuszu. Wkrótce relacja na naszej stronie.

AKTUALIZACJA 16.55
Pani Wanda z Głogowa: Prośmy Boga, aby powstała!
Za chwilę koniec pytań, a później będzie czas na to, aby podejść do przedstawicieli GDDiK i z nimi porozmawiać.

AKTUALIZACJA 16.40
Dariusz Czaja, radny miejski: Chciałem przypomnieć mieszkańcom Jaczowa, że to obwodnica Głogowa. Czy północna czy południowa? Kwestia ustaleń. Ważne, żeby w ogóle powstała. Północną wyceniono na 500-700 mln zł. Południową na 150 mln zł. Tak wyceniono prace z dziesięć lat temu. Jakie są to dzisiaj liczby? Która z opcji byłaby tańsza?

Usłyszał, że kwot dokładnych nikt nie zna. Można tylko przypuszczać, że koszty każdego wariantu będą porównywalne. Warianty północne są trochę krótsze. Wszystkie w granicach 18-21 km. Do tego trzeba pamiętać o obiektach inżynierskich – im ich więcej, tym drożej.

AKTUALIZACJA 16.35
Przemysław Bożek, wiceprezes LSSE: Najpierw mała prywata. Ma pan rację, panie prezydencie. Konsultacje odbywają się w poszczególnych gminach. Ale są tutaj mieszkańcy Jaczowa, zameldowani w Głogowie, gdzie płacą podatki. Tego jestem przykładem. Uwaga zawodowa – jako wiceprezes LSSE – wysłaliśmy opinię do ratusza. Jesteśmy za rozwiązaniem północnym. Powód? Bardzo prosty. Potencjalni inwestorzy podają jeden – nie ma łącznika z S3. Oni przyjdą do Głogowa, jeżeli taki łącznik będzie.

Przemysław Bożek, wiceprezes LSSE, zabrał głos. Mówił, że wariant północny może przyciągnąć do Głogowa inwestorów.

AKTUALIZACJA 16.15
Ewa Drozd, była posłanka: Chciałam zapytać… może Państwo pamiętacie, że w 2009 roku oglądaliśmy już takie obrazki. Wtedy było sześć wariantów, tutaj są cztery. Ale moje obawy budzi harmonogram, który został przedstawiony. Osiem lat? To strasznie długi okres. Od wielu lat koresponduję z ministrami, rządów różnych. Od 2016 roku powołujecie się, że inwestycja będzie realizowana w ramach unijnego programu na lata 2015-2023 z możliwością przedłużenia do 2025 roku. Problem polega na tym, że to będzie nowa perspektywa UE. Skąd mamy pewność, że znajdą się tam na to pieniądze? Obawiam się, że 2027 rok to wirtualna perspektywa.

Była posłanka usłyszała w odpowiedzi, że środki z ministerstwa są, ale tylko na wykonanie projektu. Okazuje się, że nie ma zapewnionych środków na budowę mostu i obwodnicy – „potem będziemy się starać o pieniądze na budowę”.

Ewa Drozd, była posłanka, mówi o “wirtualnych” pieniądzach. Obawia się, że obwodnica nie powstanie nawet do 2027 roku, bo… nie ma na to pieniędzy.

AKTUALIZACJA 16.05
Mieszkaniec Jaczowa: Szkoda, że nie ma pana prezydenta Rafaela Rokaszewicza, który mówił, że „poszczególne gminy powinny siedzieć cicho, bo to sprawa Głogowa”. Ale tutaj się urodziłem, firmę prowadzę od 20 lat na strefie gospodarczej w Głogowie. I mam prawo się wypowiedzieć, jak inni mieszkańcy wsi.

Piotr Poznański, zastępca prezydenta: Moje zdanie i prezydenta jest takie, aby dziś mieszkańcy Głogowa wyrazili swoją opinię. Jako władze samorządu głogowskiego chcemy, aby powstała obwodnica. To będzie sukces wszystkich. Myślę, że odpisując Państwu na petycję podaliśmy swoje stanowisko – celem jest budowa przeprawy mostowej. Wariant południowy jest być może najbardziej korzystny, ale nie dyskwalifikowaliśmy innych wariantów.

AKTUALIZACJA 16.00
Projektant: Każdy z wariantów przewiduje zmniejszenie ruchu tranzytowego przez miasto. Nie wiem, ile dokładnie, takich liczb nie podam. Wariant W4 pokrywa się z więźbą tego ruchu. Największe natężenie ruchu jest w kierunku Głogów Południe (węzeł S3). Ale to nie są takie liczby, które mówią o tym, że północne warianty wcale nie odciążają Głogowa.

Przedstawiciele GDDiK oraz projektanci wysłuchują wielu opinii i pytań. I słyszą, że wariant W4 uczestnikom konsultacji wydaje się najmniej korzystny.

AKTUALIZACJA 15.50
Uczestnicy spotkania zabrali głos.
Michał Wilk z Głogowa: Patrząc na te warianty, to wydaje mi się, że ten PN 4 jest najbardziej rozsądny. Wiele samochodów jedzie w kierunku Przemkowa i Żar oraz na Zieloną Górą. I jest strefa ekonomiczna w tym rejonie, huta, gdzie jedzie ciężki transport.

Franciszek z Głogowa: Popieram tego pana – jeżeli chodzi o południowy wariant, to mogą być problemy z detektywami europejskimi. Są tam siedliska zwierząt i ptaków. Nigdzie się o tym nie mówi.

Łukasz z Głogowa: Stawiam na wariant północy. Rozładuje to część korków w mieście. Ludzie wracają latem z jezior ze Sławy a działkowcy z Kulowa. Hutnicy też muszą przejeżdżać przez rondo. I to rozwiąże te zatory.

Waldemar Figura z Głogowa: Trzy warianty wychodzą z jednego węzła, chyba nie bez powodu. Z moich doświadczeń wiem, że pokazane natężenia ruchu kumulują się na jerzmanówce, bo jest po prostu w lepszym stanie. Jeżeli będzie wariant północny PN 5, który ma tylko jeden wiadukt na swojej trasie – co będzie obniżało koszty – to będzie najmniej ingerował w otoczenie miasta.

AKTUALIZACJA 15.45
Omówiono wszystkie cztery warianty budowy obwodnicy Głogowa. To dwa rozwiązania północne oraz dwa południowe. Padło wiele technicznych informacji. Za chwilę kolejna część konsultacji – to uczestnicy będą mogli zadawać pytania tzw. “runda pytań otwartych”.

– Może mój syn doczeka tej drogi – żartował jeden z mieszkańców biorący udział w konsultacjach. Oby tak się stało.

AKTUALIZACJA 15.33
Dwa obszary chronione przyrodniczo – na trasie wszystkich wariantów obwodnicy – Łęgi Odrzańskie (południowe) i Łęgi Głogowskie (północne).

AKTUALIZACJA 15.32
Droga dwujezdniowa – po dwa pasy w każdym kierunku ruchu. Ma być to droga szybkiego ruchu, ale nie ekspresowa. Bez względu na to, jaki wariant zostanie ostatecznie wybrany. Choć, jak twierdzą projektanci, ma wyglądać podobnie jak S3. Dopuszczalna prędkość do 100 km/h.

Przeprowadzono badania ruchu – największy ruch tranzytowy z Leszna w kierunku węzła Głogów Południe na S3. Zdaniem projektantów, to najlepsze rozwiązanie, czyli W4, który budzi największe kontrowersje na gminach wiejskich.

Udział w konsultacjach społecznych bierze udział Piotr Poznański, zastępca prezydenta miasta Głogowa.

AKTUALIZACJA 15.23
Projekt budowlany ma być gotowy do 2023 roku. Potem GDDiK złoży wniosek o wydanie decyzji na budowę. Zgodę wyrazić musi wojewoda dolnośląski. W następnej kolejności dojdzie do wykupu gruntów. I wtedy może zacząć się budowa. Kiedy powstanie? Jeżeli „proces będzie przebiegał bez większych zakłóceń”, to najszybciej w 2027 roku.

AKTUALIZACJA 15.15
Piotr Poznański, zastępca prezydenta:Nigdy nie byliśmy tak blisko budowy tej inwestycji. Każdej doby przez Głogów przejeżdża ponad 20 tys. samochodów – DK 12.

Chwilę po godz. 15 rozpoczęły się konsultacje społeczne w miejskim ratuszu dotyczące budowy drugiej przeprawy mostowej i obwodnicy Głogowa. Sala wypełniła się po brzegi – są nie tylko głogowianie, ale też mieszkańcy okolicznych miejscowości i wójtowie gmin.

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w Dzieje się