UOKiK ukarał portal wakacje.pl. Urząd zakwestionował prezentowane na stronie ceny wielu wycieczek, które jego zdaniem były nieaktualne lub niepełne.
- Każdy konsument może wpisać na tej stronie swoje kryteria i według nich wyszukać oferty zagranicznych wyjazdów, może je też sortować od najtańszych do najdroższych oraz filtrować według cen. Następnie wyświetla się lista ofert wraz z cenami, które w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak informuje UOKiK różnice cenowe miały dotyczyć "co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert".
Jako przykłady UOKiK pokazuje, że w wynikach wyszukiwania wyskakiwała inna cena, a po rozwinięciu oferty inna (np. 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł; 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł; 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł).
- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd
- dodaje.
Spółka Wakacje.pl została ukarana przez UOKiK. Kara wynosi 1 060 138 zł.
Ponadto nakazał zaniechania stosowania kwestionowanej praktyk i poinformowania o decyzji na stronie internetowej przedsiębiorcy i na profilach w mediach społecznościowych spółki.
Decyzja jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz