Samorządy z powiatu głogowskiego, przez który ma przebiegać obwodnica miasta, zabrali głos. Odpowiedzieli na pismo firmy Transprojekt Gdański realizującej dokumentację projektową na zlecenie GDDKiA. Po przeanalizowaniu wszystkich przebiegów wariantów budowy obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 twierdzą, że ich zdaniem wariant północny (PN-5) powinien być najwłaściwszym wyborem do realizacji.
- Podyktowane jest to wieloma czynnikami gospodarczymi i społecznymi oraz pełną analizą przedstawionych rozwiązań oraz korzyści i zagrożeń z przebiegu poszczególnych wariantów - czytamy w piśmie.
Zwracają uwagę na czynniki gospodarcze. Wariant północny przebiega przez Miejską Strefę Inwestycyjną, co pomimo wyłączenia części gruntów ma mieć pozytywny wpływ na atrakcyjność pozostałych terenów strefy dla przyszłych inwestorów.
- Wiąże się to także z planami realizacji w tym miejscu przez PKP budowy połączenia węzłem linii kolejowych (14 i 273) oraz możliwą lokalizacja portu na Odrze i związanego z tym centrum logistycznego (w ramach krajowego programu "kierunki rozwoju transportu intermodalnego w Polsce") - napisali samorządowcy.
Dodają, że bardzo ważnym argumentem przemawiającym za północnym wariantami jest stworzenie dobrej dostępność komunikacyjnej dla położonej w sąsiedztwie Huty Miedzi Głogów a także do planowanego szybu GG-2 w pobliżu miejscowości Słone. Wariant południowy nie daje takiej możliwości.
- Warianty południowe przebiegają bardzo blisko domów głogowian oraz mieszkańców gminy Głogów i Jerzmanowej, co bezsprzecznie będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie i ekologię w tych miejscach - tłumaczą.
Wyjaśniają, że negatywnym czynnikiem przebiegu wariantu południowego jest też odcięcie obszarów mieszkalnych w południowo - wschodniej części miasta i osiedli mieszkaniowych położonych w gminie Głogów (wiejskiej) i Jerzmanowa, a przyległych do granic miasta Głogowa. Odległość planowanej obwodnicy od istniejącej zabudowy jest zbyt mała i wynosi ok. 50 metrów.
Mówią, że warianty południowe mają jeszcze jedno negatywne rozwiązanie - brak węzła na wysokości os. Piastów Śląskich, co pozbawiałoby dogodnego dojazdu mieszkańców w kierunku południowym na Polkowice i Lubin.
- W naszej wspólnej opinii wariant północny PN5 jest najkorzystniejszy dla wszystkich zainteresowanych inwestycją gmin i ich mieszkańców. Nie tylko nie przebiega w pobliżu domostw, ale także jest szansą na otwarcie nowych obszarów pod budownictwo mieszkaniowe we wschodniej części miasta. Wybudowanie obwodnicy według tzw. wariantu północnego ugruntuje planowane lokalizacje poru rzecznego i węzła kolejowego. To także dodatkowe odciążenie Głogowa poprzez połączenie komunikacyjne Huty z pozostałymi oddziałami KGHM. Wariant północny pozwoli także na odciążenie ruchu z kierunku Sławy i przekierowania go na obwodnicę - nie ukrywają.
Ponadto zaakceptowali parametry techniczne planowanej obwodnicy z mostem na Odrze m.in. prędkość projektową 80 km/h a miarodajną 100 km/h. A także to, że droga będzie z dwoma pasami ruchy na każdej z jezdni. Pod stanowiskiem podpisali się prezydent miasta Rafael Rokaszewicz a także wójtowie gmin Bartłomiej Zimny (gmina Głogów, Łukasz Horbatowski (gmina Kotla) i Krzysztof Wołoszyn (gmina Żukowice).
RED
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz