Kupujesz dom, mieszkanie lub działkę jako osoba fizyczna? Pamiętaj o obowiązku złożenia w urzędzie gminy informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1. Sprawdź, jak zrobić to szybko i wygodnie przez internet!
Zakup gruntu, obiektu budowlanego lub jego części (np. mieszkania) rodzi obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości. Na złożenie odpowiedniego zgłoszenia w urzędzie miasta lub gminy masz zaledwie 14 dni – termin ten liczy się od dnia zaistnienia okoliczności powodujących obowiązek podatkowy, czyli np. od nabycia domu lub działki.
Do zgłoszenia nieruchomości przez osoby fizyczne służy formularz IN-1. Aby go wypełnić i wysłać, nie musisz składać osobistej wizyty w urzędzie. Wszystkie formalności załatwisz online – od samego uzupełnienia informacji i załączników do niej, aż po elektroniczną wysyłkę.
Najwygodniejszym sposobem na przygotowanie informacji IN-1 online jest korzystanie z kreatora deklaracji podatkowych. Znajdziesz go na stronie Przyjaznych Deklaracji. Choć efektem działania jest tu formularz z wypełnionymi polami, nie pracujesz z drukami, ale z systemem kafelkowego wyboru oraz pytań i odpowiedzi. To rozwiązanie szczególnie polecane osobom, które nie mają dużego doświadczenia z urzędowymi drukami i preferują bardziej intuicyjne rozwiązania.
Druga opcja to formularz interaktywny. Takie druki dostępne są m.in. na rządowych stronach z drukami podatkowymi oraz na stronach internetowych urzędów miast i gmin. To tak naprawdę tradycyjny formularz, jednak z podświetlonymi na czerwono polami, które należy wypełnić.
W obu powyższych przypadkach dokumenty przygotowane online możesz zarówno wysłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak i wydrukować, a następnie dostarczyć do urzędu w formie papierowej.
W pierwszym przypadku konieczne okaże się posiadanie Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wysyłka odbywa się za pośrednictwem platformy ePUAP. W odpowiedzi na prawidłowo złożoną informację IN-1 otrzymasz UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) – automatycznie wygenerowany dokument potwierdzający, że zgłoszenie dotarło do urzędu.
Informację IN-1 wraz z załącznikami możesz też wydrukować, podpisać ręcznie oraz dostarczyć do urzędu – osobiście, pocztą lub za pośrednictwem urzędomatu, jeśli taki funkcjonuje w danej jednostce.
W odpowiedzi na złożoną informację IN-1 urząd miasta lub gminy wyda decyzję o wysokości podatku od nieruchomości. Znajdziesz w niej kwoty i terminy rat oraz numer rachunku do wpłaty.
Ważne! Nie wpłacaj podatku od nieruchomości, jeśli jeszcze nie otrzymałeś decyzji z urzędu. Stawki podatku ustalane są indywidualnie przez gminę, a ostateczny wymiar daniny może być inny niż wyliczony przez Ciebie. Jeśli urząd spóźnia się z odpowiedzią, nie martw się – w takim wypadku termin pierwszej raty będzie przypadał w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji.
Płatności online możesz dokonać za pośrednictwem swojej bankowości elektronicznej. To najprostszy i najwygodniejszy sposób zapłaty podatku od nieruchomości.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz