Zamknij

Zwolnieni z Teorii: Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Głogowie uczyli młodszych kolegów „wrzucać na luz”

12:31, 14.04.2024 . Aktualizacja: 12:53, 14.04.2024
Skomentuj

Dziesięcioro uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Głogowie przygotowało projekt „Wrzuć na luz” i odwiedziło pięć szkół podstawowych: SP3 i SP6 w Głogowie oraz szkoły w Nielubi, Sławie i Jerzmanowej, gdzie rozmawiali z młodszymi kolegami i koleżankami o pasjach, ważnych wyborach i stresie.

Nikola Jaguszczak, Alicja Rutkowska, Hanna Kosik, Nadia Rafałowicz, Patrycja Zalesska, Krzysztof Adamski, Stanisław Kozakowski, Bartosz Łuczyk, Bartłomiej Derkacz i Jakub Ross to uczniowie klasy Id o profilu medycznym, którzy uczestniczą w olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”.

Wybrali zagadnienia związane ze stresem i sposobami radzenia sobie z nim, bo jak mówią są im bliskie. Pierwotny pomysł dotyczył ósmoklasistów i wybory szkoły ponadpodstawowej, bo to niełatwa decyzja, którą sami niedawno musieli podjąć i – jak mówią – doskonale pamiętają jaka to trudna i stresująca sytuacja.

[FOTORELACJA]5348[/FOTORELACJA]

Tworząc program dla najstarszych uczniów podstawówek założyli, że ma on im pomóc odkryć swoje prawdziwe zainteresowania i doprowadzić do sprecyzowania planów edukacyjnych oraz poradzić sobie z towarzyszącym temu etapowi życia napięciu. Celem było ułatwienie wyboru nowej szkoły i udzielenie wskazówek, które pomogą rozładować stres egzaminacyjny. Planując te zajęcia, autorzy programu doszli do wniosku, że tak naprawdę przygotowanie się do tego momentu zaczyna się dużo wcześniej. I tak pojawiły się pomysły na kolejne spotkania z młodszymi dziećmi – już od czwartej klasy szkoły podstawowej.

Przygotowaliśmy program dla trzech grup wiekowych: klas czwartych i piątych, szóstych i siódmych oraz ósmych - mówi Alicja Rutkowska. - Choć czasem zapraszaliśmy także klasy trzecie, bo tak naprawdę te granica są płynne

– mówi Nikola Jaguszczak.

Z najmłodszymi dziećmi głogowscy licealiści rozmawiali przede wszystkim o zainteresowaniach i o tym, jak są ważne. Podkreślali znaczenie tych aktywności, które odrywają od komputerów i smartfonów, a związanych z rozwijaniem umiejętności społecznych. Opowiadali o tym jak ważne są kontakty z rówieśnikami i ruch, w tym gry i zabawy na świeżym powietrzu.

Rozmawialiśmy z dziećmi o ich zainteresowaniach ich własnych sposobach radzenia sobie z codziennym stresem

- opowiada Krzysztof Adamski. 

Zaskoczeniem dla nas było to, że niektóre dzieci i t to niekiedy naprawdę małe, miały bardzo konkretne zainteresowania. Jedna dziewczynka z trzeciej klasy interesuje się weterynarią. Zadziwiające było dla nas już samo to, że w tym wieku zna tak trudne słowa

– poskreśla, a dziewczęta wyliczają, że spotkali też dwoje dzieci, których pasją jest drewno i drobne prace stolarskie czy chłopca kolekcjonującego monety. Sporo dzieci wymieniało zainteresowania sportowe i muzyczne, ale pojawiało się także jeździectwo.

Dzieci mają naprawdę wiele ciekawych pasji i chętnie o nich opowiadają

– podkreślają licealiści. 

Z klasami szóstymi i siódmymi rozmawialiśmy też o tym czym w ogóle jest stres i jak sobie z nim radzić, a także pytaliśmy o ich własne sposoby

– dodają.

Słuchając ich i przekazując im swoją wiedzę i doświadczenia, sami wiele się nauczyliśmy. Wspólne przygotowanie projektu i prowadzenie zajęć nauczyło nas nie tylko pracy zespołowej i dialogu ale też radzenia sobie ze stresem, który towarzyszy wystąpieniom publicznym, więc korzyści z każdego takiego spotkania były obopólne

– przyznają autorzy projektu „Wrzuć na luz”.

(EI)

 

 
 
 
 
 
(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%