Wynik finansowy wykazuje stratę w wysokości prawie 5 mln zł netto. Komunikacja Miejska w Głogowie potrzebuje wyższej rekompensaty od miasta. 10 mln zł nie wystarczy.
Podstawowym źródłem przychodów przedsiębiorstwa są rekompensaty za świadczenie usług lokalnego transportu zbiorowego. Za 2024 rok od Gminy Miejskiej Głogów spółka otrzymała rekompensaty wysokości 8,5 mln zł, z gminy Jerzmanowa 922 tys. zł i 5,8 tys. zł z gminy Głogów.
Jak wynika z informacji przygotowanej dla rady miejskiej Głogowa na poprzednią sesję (26.02.), przychody Komunikacji Miejskiej ze sprzedaży biletów w 2024 roku wyniosły 2 mln 759 tys. zł i były o 16 tys. zł wyższe niż w roku poprzednim.
Spółka powoli odzyskuje pasażerów utraconych w wyniku pandemii COVID-19
– informuje prezes spółki Komunikacja Miejska Piotr Miselis. Dla porównania wpływy ze sprzedaży biletów w 2019 roku wyniosły 2,7 mln zł, a w 2018 r. – 3,1 mln zł.
Wydarzenia z lat 2020-2022, najpierw pandemia koronawirusa i zamrożenie gospodarki, później wojna na Ukrainie i drastyczny wzrost cen, odbiły się na kondycji finansowej spółki. Z powodu pandemii i nałożonych licznych ograniczeń, w roku 2020 roku w Głogowie liczba pasażerów komunikacji miejskiej była o ponad 40 procent niższa niż rok wcześniej. Spółka dopiero w roku 2023 odzyskała poziom pasażerów z 2019 roku
– tłumaczy prezes.
Zestawienia danych pokazuje, że w 2020 r. dochody ze sprzedaży biletów netto spadły o połowę, do kwoty 1,3 mln zł. Dopiero za 2022 rok przekroczyły 2 mln zł, a w 2023 i 2024 roku osiągnęły poziom z 2019 r (2,7 mln. zł).
Rekompensata za ostatni rok wyniosła ponad 9,4 mln zł. Na 2025 rok wyniesie 10 mln zł od miasta plus ok 1 mln od gminy Jerzmanowa.
Jak zapowiada się 2025 rok?
Plan ekonomiczny spółki jest zależny od wysokości rekompensaty od miasta. Jak podaje prezes, planowane w 2025 roku przychody spółki wynoszą 15 mln 929 tys. zł, planowane koszty – 20 mln 897 tys. zł, a wynik finansowy wykazuje stratę w wysokości 4 mln 967 tys. zł netto. Zagwarantowana łącznie przez wszystkie gminy na 2025 rok rekompensata za świadczenie usług publicznych wynosi 11 mln zł.
Prognozowana dla spółki rekompensata powinna w roku 2025 wynosić 15.175 250,46 złotych. Finansowanie na tym poziomie oznacza, że spółka nie będzie miała możliwości regulowania na bieżąco swoich zobowiązań i będzie zmuszona do zaliczkowego wykorzystania już w pierwszym półroczu części rekompensaty należnej za okres od sierpnia do grudnia. W dalszej perspektywie konieczne będzie albo podwyższenie rekompensaty, albo podwyższenie kapitału zakładowego spółki
– wyjaśnia prezes w informacji dla rady miejskiej Głogowa.
Pozostałe przychody spółki to reklama na autobusach – ok. 38 tys. zł; najem autobusów – 87 tys. zł oraz sprzedaż towarów i materiałów – oleju napędowego – 85 tys. zł.
Na koniec 2024 roku spółka zatrudniała 90 osób na pełny etat. Z 55 kierowców ponad połowa to kobiety (32).
(GH)
TeDe16:28, 01.03.2025
Po co trzymać nierentowną spółkę?
Mieszkaniec17:28, 01.03.2025
Do kom.1 ktoś musi przewozić mieszkańców, sąsiednie gminy zrezygnowały z biletów i sprawa jest jasna.
ktoś20:00, 01.03.2025
Zlikwidować biurokrację a pieniądze będą mniejsze po co prezesi i dyrektorzy w spółce?
Marek21:34, 01.03.2025
No bo kierowca nie jest od kierowania spółką, tylko autobusem.
Stadion 05:30, 03.03.2025
Najpierw to zmienić. Trasy autobusu. Bo przez. Wita Stwosza z miasta to katastrofa.
Głogowianin10:15, 03.03.2025
Ile Spółka płaci Radzie Nadzorczej i Prezesom?. Może tutaj należy szukać oszczędności, a także warto by było powrócić do starego rozkładu jazdy autobusów?
7 0
Z tego samego powodu dla którego dokładamy się do marnych kopaczy z 14 miejsca w 1 lidze.