Jutro (5.06.) kluczowe głosowanie w Spółdzielni Mieszkaniowej Nadodrze. Poznamy nową radę nadzorczą.
Właśnie na czwartek (5.06.) zaplanowano Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej Nadodrze w Głogowie. Mieszkańcy wybiorą nową, 16-osobową radę nadzorczą, która będzie pełnić swoją funkcję przez najbliższe trzy lata. Oprócz wyborów, podczas zebrania zostanie także podsumowany miniony rok działalności – spółdzielnia przedstawi m.in. sprawozdania finansowe i inwestycyjne.
Wybory do rady nadzorczej odbywają się raz na trzy lata. Formalne wymogi wobec kandydatów są ograniczone – wystarczy, że są członkami spółdzielni. O tym wszystkim opowiada prezeska Beata Borzęcka - w wywiadzie opublikowanym na stronie SM Nadodrze.
Generalną zasadą jest to, że wybieramy kandydata do rady nadzorczej spośród nieograniczonej liczby członków spółdzielni. W naszej spółdzielni – ponieważ mamy ich naprawdę wielu – przyjęliśmy zasadę, że aby zostać kandydatem, trzeba uzyskać poparcie co najmniej 50 członków z danego okręgu wyborczego
– wyjaśnia Beata Borzęcka, prezeska Spółdzielni Mieszkaniowej Nadodrze.
Spółdzielnia podzielona jest na osiem okręgów wyborczych, z których każdy zgłosił po trzech kandydatów – w jednej z nich dwóch, w sumie 23 osoby. To tzw. pierwszy etap wyborów. Jutro, podczas Walnego Zgromadzenia, spółdzielcy zdecydują, którzy z nich wejdą do rady nadzorczej. Z każdego okręgu zostanie wybranych dwóch członków, co łącznie da 16-osobowy skład nowej rady.
Tegoroczne wybory różnią się jednak od tych z lat ubiegłych. Pojawili się nowi kandydaci, którzy – jak sami przyznają – dopiero uczą się, czym jest spółdzielczość. To osoby niezwiązane wcześniej z radami osiedli czy działalnością społeczną w strukturach spółdzielni. Jak przyznaje prezes spółdzielni: ich motywacją jest często chęć większej kontroli nad wydatkami spółdzielni oraz obniżenie kosztów.
W swoich założeniach wskazywali, że chcą zasiadać w radzie nadzorczej, aby ograniczać pewne kwestie związane z kosztami – na przykład opłaty za ciepło – oraz doprowadzić do większej przejrzystości w gospodarce remontowej. Nie ukrywam, że chciałabym się do tych kwestii odnieść i je uporządkować
– dodaje Beata Borzęcka.
Okazuje się, że członkowie spółdzielni, pomimo wieloletniej edukacji, wciąż mają braki w wiedzy o funkcjonowaniu spółdzielni.
Wyjaśnia chociażby, że w strukturze opłat, które mieszkańcy ponoszą, dominują koszty niezależne od samej spółdzielni – to przede wszystkim opłaty za ciepło, wywóz śmieci, wody opadowe czy podatki. Stanowią one ponad 70 procent miesięcznych kosztów, jakie ponoszą lokatorzy. Pozostała część to tzw. opłaty zależne od spółdzielni – fundusz remontowy i koszty bieżącej eksploatacji.
Fundusz remontowy tworzony jest przez samych mieszkańców i przeznaczany na konkretne działania na danym osiedlu. Niestety często mieszkańcy nie mają świadomości, jakie inwestycje zostały zaplanowane, skąd się biorą środki i dlaczego koszty rosną
– zaznacza prezeska. – To pokazuje, jak bardzo potrzeba większej wiedzy i zaangażowania.
Zróżnicowanie kandydatów – od doświadczonych społeczników po debiutantów – może przynieść ciekawe zmiany w funkcjonowaniu rady nadzorczej.
Śródmieście: Tomasz Hutny, Patrycja Malec, Iwona Szlempo
Hutnik: Jan Cieślik, Danuta Herman, Elżbieta Molska
Chrobry: Marcin Kania, Radosław Kuc, Grażyna Zajączkowska
Kopernik A: Aleksander Jakubowski, Beata Sroka, Marian Żołubak
Kopernik B: Maria Kubis, Tomasz Mielnik, Andrzej Waga
Kopernik C: Waleria Cebulska, Maria Dziuba, Bogusław Nowak
Piastów Śląskich A: Lucjan Górnicki, Bernard Nowak, Halina Solińska
Piastów Śląskich B: Aleksander Góralczyk, Agnieszka Karwat
(MK)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz