Co za przygoda! Pociąg z lokomotywą spalinową z 1973 roku, jaka na polskich torach zastąpiła parowozy, pełny miłośników kolei. To jedyna taka lokomotywa wożąca ludzi.
Prawdziwa podroż w czasie. Tak podróżowało się w Polsce koleją kilkadziesiąt lat temu. W piątek (14.11.) na drugi peron PKP w Głogowie zajechał niecodzienny pociąg. Jedzie na trasie Wrocław - Żagań, z przystankiem w Głogowie. Trzy wagony i 150 fanów kolei. Wśród twarzy w otwartych oknach Mateusz Mańkowski z Żagania z córką Olą (7 l.).
Fajna przygoda!
- mówi Ola. Dla niej to przejażdżka pociągiem, jakich już nie ma. Jej tata łączy pasję z pracą - jest maszynistą.
To są takie pociągi, zwłaszcza lokomotywa prowadząca, którą mam nadzieję, że kiedyś uda mi się też poprowadzić. A obecnie prowadzę nowoczesne szynobusy, więc to już jest całkiem inna historia. Ta lokomotywa ma jeszcze duszę, a tam to już jest po prostu komputer, który steruje
- mówi. Jakie to przeżycie, wie maszynista prowadzący ten historyczny skład, Marcin Jalowski.
[FOTORELACJANOWA]8420[/FOTORELACJANOWA]
To jest pociąg specjalny, uruchamiany okazjonalnie na zamówienie sympatyków kolei. Dzisiaj jedziemy z powodu zamówienia takiego przejazdu przez lokalne Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Żagania. Ten pociąg jedzie z Wrocławia przez Głogów, Żagań, Żary- tam będziemy przewozić lokalnych sympatyków kolei po węźle żagańskim i następnie wrócimy tą samą drogą do Wrocławia
- maszynista przewiduje, że pociąg ponownie będzie przejeżdżać przez Głogów ok. godz. 18.
Warto zobaczyć w ruchu lokomotywę z 1973 roku wyprodukowaną w Zakładach Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań.
Ta lokomotywa potrafi rozwijać prędkość do 120 kilometrów na godzinę. To jest pierwsza taka lokomotywa spalinowa, która zastępowała parowozy w naszym kraju. Była przeznaczona do prowadzenia pociągów pasażerskich, przystosowana do ogrzewania składu. Wcześniej mieliśmy ogrzewanie tylko i wyłącznie parowe, które zapewniały parowozy, a później właśnie te lokomotywy zastępowały parowozy w ruchu dalekobieżnym
- opowiada maszynista. Dodaje, że w tej chwili w Polsce zostały tylko trzy czynne takie lokomotywy.
Cała seria liczyła 265 sztuk, więc teraz jest to już unikatowa wartość. To jedyna zachowana w oryginalnym malowaniu historycznym i jest zatrudniona właśnie w pociągach specjalnych, okazjonalnych
- dodaje, że dwie pozostałe znajdują się w rękach prywatnych przewoźników towarowych.
Arndt: Liczymy na pełny stadion
Tylko Chrobry ❤️❤️
Głos
16:47, 2025-11-14
Policja, pogotowie i strażacy pod blokiem na Koperniku
Na początek warto by było wiedzieć czy ten pan sam nie zawinił nie wiadomo dlaczego dzieci się nie interesują jakiś powód jest tylko czy to wina dzieci
Taa
16:44, 2025-11-14
Premier Donald Tusk na budowie szybu w Retkowie
Szuka nowego pana na te majątki.
Robotnik
16:29, 2025-11-14
Policja, pogotowie i strażacy pod blokiem na Koperniku
Warto nagłaśniać problem, ale żeby od razu piętnować w artykule rodzinę bez znajomości problemu i dawać pożywkę do jej publicznego linczu... Nie przystoi.
J.A.
16:26, 2025-11-14
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz