Na spotkaniu w Nielubi przedsiębiorcy ostrzegali, że źle zaprojektowane zakręty i ronda uniemożliwią przejazd 55-metrowych zestawów z elementami turbin wiatrowych.
Obwodnica Głogowa, inwestycja wyczekiwana od lat, budzi w gminach coraz większe emocje. Podczas środowego (10.09.) spotkania w Nielubi mieszkańcy i przedsiębiorcy nie tylko powtarzali wątki znane już z Radwanic czy Serbów – dotyczące wyceny gruntów i strat rolników. Tym razem mocno wybrzmiał też inny temat – pewnie równie ważny. Chodzi o przejazd transportów ponadgabarytowych, które regularnie wyjeżdżają z Głogowa.
[FOTORELACJANOWA]7980[/FOTORELACJANOWA]
– Jeśli projekt nie zostanie skorygowany, obwodnica zamiast ułatwić życie, może stać się dla regionu blokadą – alarmował Marcin Pelc z przedsiębiorstwa transportowo-usługowego Dekatria, które od lat obsługuje wyjazdy gigantycznych ładunków z firmy eTowers.
To właśnie z Głogowa ruszają elementy turbin wiatrowych – zestawy mające nawet 55 metrów długości i ponad 4,5 metra szerokości.
– Już dziś w Głogowie przy nowych inwestycjach, przy rondzie Górników i rondzie Hutników, mamy problemy. Nie było konsultacji z nami, ani też z firmą eTowers. I transport wygląda jak wygląda – opowiadał Pelc.
Według niego projektanci nowych dróg nie biorą pod uwagę realnych wymiarów transportów. – Zbyt ciasne zakręty, lampy i znaki postawione w złych miejscach. Znaki można przestawić, ale latarni już nie. To generuje ogromne dodatkowe koszty – podkreślał.
Firma eTowers zatrudnia w Głogowie około 450 osób. Jej działalność wprost zależy od możliwości wywozu ogromnych konstrukcji.
– Chcemy usłyszeć zapewnienie, że będą konsultacje z firmą eTowers i z firmami transportowymi. Strata takiego pracodawcy dla okręgu byłaby bardzo poważna dla całego regionu – ostrzegał Pelc.
Jak mówił, obwodnica jest potrzebna i mieszkańcom, i przedsiębiorcom, ale musi być zaprojektowana tak, by nie stała się barierą.
– Nasza firma działa na rynku kilkanaście lat. Wiemy o czym mówimy – zaznaczał.
Na sali była także Natalia Wieczorek, kierownik projektu obwodnicy Głogowa. Odpowiadała na zarzuty i zapewniała, że sprawa transportów ponadnormatywnych nie została zamknięta.
– Padły kolejne wątpliwości. Ustaliliśmy, że konkretne rozwiązania zostaną omówione – tłumaczyła.
I podkreślała, że korekty w projekcie są możliwe. – Pewne rozwiązania można jeszcze zmienić, oczywiście zgodnie z prawem i normami. Uwagi zostaną przeanalizowane z projektantami i zespołem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – mówiła.
A poważne obawy dotyczące przejazdu transportów ponadgabarytowych m.in. na węźle Nielubia, gdzie zaplanowano dwa ronda pojawiły się już dużo wcześniej. Właśnie w tej sprawie – nie tylko dzisiaj na zebraniu – interweniowali mieszkańcy powiatu głogowskiego, ale także oczywiście przedstawiciele firm z regionu, które takie przejazdy po prostu wykonują.
Interweniowali także u posła Łukasza Horbatowskiego. Ten postanowił działać i skierował do GDDKiA oficjalne zapytanie.
– Zgłaszane są poważne zastrzeżenia ze strony przedsiębiorców, m.in. e-Towers i Dekatria, w zakresie organizacji przejazdu transportów ponadnormatywnych – tłumaczy nam poseł Horbatowski.
– Dotychczas zrealizowane inwestycje, w tym ronda na trasie transportu turbin wiatrowych, były projektowane w oparciu o błędne wytyczne, co powodowało realne zagrożenie bezpieczeństwa. Chcemy teraz tego uniknąć. I jednoznacznych informacji, czy przy obwodnicy nie powtórzą się te same problemy – mówi.
Odpowiedź dostał – na początku tygodnia. W piśmie GDDKiA zapewnia, że przejazdy transportów ponadgabarytowych w regionie są od lat systematycznie uzgadniane, a w bieżącym roku do 31 sierpnia wydano już 400 takich pozwoleń.
Dalej, że zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym obwodnicy Głogowa zapewniona będzie przejezdność pojazdów nienormatywnych o długości 50 m, szerokości 4 m i wysokości 4,60 m. Oznacza to tyle, że wjazdy na obwodnicę dla takich właśnie pojazdów też nie powinny stanowić żadnego problemu. Choć zdaniem przedsiębiorców to nadal... za wąsko, za ciasno.
– Dobro głogowskich firm, zwłaszcza tych rozwijających się i obsługujących duże ładunki, jest dla mnie priorytetem – poseł Horbatowski deklaruje, że będzie monitorował, by zarówno obwodnica, jak i powiązane z nią drogi umożliwiały swobodny przejazd transportów ponadnormatywnych. – Bezpieczeństwo i płynność ruchu to sprawa kluczowa dla lokalnej gospodarki – zauważa.
Na razie sprawa jest więc rozwojowa. Wydaje się, że klamka jeszcze nie zapadła – jest więc nadzieja na to, że wszystkie te uwagi zostaną po prostu na bieżąco brane pod uwagę.
bu21:10, 10.09.2025
zanim obwodnica zostanie wybudowana to ten producent wiatrakow zmieni branze a wy chcecie rozwalac drogi ulice i kawal miasta dla wiatrakow
Marek 22:25, 10.09.2025
Przecież Prezydent zawetował wiatraki. Bo to po co nam to całe zamieszanie?
Obwodnica za wąska dla gigantów?
Przecież Prezydent zawetował wiatraki. Bo to po co nam to całe zamieszanie?
Marek
22:25, 2025-09-10
Nauczyciele z Głogowa na proteście w stolicy
Za robotę nich się lenie wezmą
X
21:54, 2025-09-10
Zamontowali panele na dachu wieżowca w Głogowie
A jakby na całą ścianę południową panele zamontować? Wieżowce lepiej by na tym wyszły .
Wiatrak
21:15, 2025-09-10
Obwodnica za wąska dla gigantów?
zanim obwodnica zostanie wybudowana to ten producent wiatrakow zmieni branze a wy chcecie rozwalac drogi ulice i kawal miasta dla wiatrakow
bu
21:10, 2025-09-10
Mateusz Komperda [email protected]