Na spotkaniu w Nielubi przedsiębiorcy ostrzegali, że źle zaprojektowane zakręty i ronda uniemożliwią przejazd 55-metrowych zestawów z elementami turbin wiatrowych.
Obwodnica Głogowa, inwestycja wyczekiwana od lat, budzi w gminach coraz większe emocje. Podczas środowego (10.09.) spotkania w Nielubi mieszkańcy i przedsiębiorcy nie tylko powtarzali wątki znane już z Radwanic czy Serbów – dotyczące wyceny gruntów i strat rolników. Tym razem mocno wybrzmiał też inny temat – pewnie równie ważny. Chodzi o przejazd transportów ponadgabarytowych, które regularnie wyjeżdżają z Głogowa.
[FOTORELACJANOWA]7980[/FOTORELACJANOWA]
– Jeśli projekt nie zostanie skorygowany, obwodnica zamiast ułatwić życie, może stać się dla regionu blokadą – alarmował Marcin Pelc z przedsiębiorstwa transportowo-usługowego Dekatria, które od lat obsługuje wyjazdy gigantycznych ładunków z firmy eTowers.
To właśnie z Głogowa ruszają elementy turbin wiatrowych – zestawy mające nawet 55 metrów długości i ponad 4,5 metra szerokości.
– Już dziś w Głogowie przy nowych inwestycjach, przy rondzie Górników i rondzie Hutników, mamy problemy. Nie było konsultacji z nami, ani też z firmą eTowers. I transport wygląda jak wygląda – opowiadał Pelc.
Według niego projektanci nowych dróg nie biorą pod uwagę realnych wymiarów transportów. – Zbyt ciasne zakręty, lampy i znaki postawione w złych miejscach. Znaki można przestawić, ale latarni już nie. To generuje ogromne dodatkowe koszty – podkreślał.
Firma eTowers zatrudnia w Głogowie około 450 osób. Jej działalność wprost zależy od możliwości wywozu ogromnych konstrukcji.
– Chcemy usłyszeć zapewnienie, że będą konsultacje z firmą eTowers i z firmami transportowymi. Strata takiego pracodawcy dla okręgu byłaby bardzo poważna dla całego regionu – ostrzegał Pelc.
Jak mówił, obwodnica jest potrzebna i mieszkańcom, i przedsiębiorcom, ale musi być zaprojektowana tak, by nie stała się barierą.
– Nasza firma działa na rynku kilkanaście lat. Wiemy o czym mówimy – zaznaczał.
Na sali była także Natalia Wieczorek, kierownik projektu obwodnicy Głogowa. Odpowiadała na zarzuty i zapewniała, że sprawa transportów ponadnormatywnych nie została zamknięta.
– Padły kolejne wątpliwości. Ustaliliśmy, że konkretne rozwiązania zostaną omówione – tłumaczyła.
I podkreślała, że korekty w projekcie są możliwe. – Pewne rozwiązania można jeszcze zmienić, oczywiście zgodnie z prawem i normami. Uwagi zostaną przeanalizowane z projektantami i zespołem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – mówiła.
A poważne obawy dotyczące przejazdu transportów ponadgabarytowych m.in. na węźle Nielubia, gdzie zaplanowano dwa ronda pojawiły się już dużo wcześniej. Właśnie w tej sprawie – nie tylko dzisiaj na zebraniu – interweniowali mieszkańcy powiatu głogowskiego, ale także oczywiście przedstawiciele firm z regionu, które takie przejazdy po prostu wykonują.
Interweniowali także u posła Łukasza Horbatowskiego. Ten postanowił działać i skierował do GDDKiA oficjalne zapytanie.
– Zgłaszane są poważne zastrzeżenia ze strony przedsiębiorców, m.in. e-Towers i Dekatria, w zakresie organizacji przejazdu transportów ponadnormatywnych – tłumaczy nam poseł Horbatowski.
– Dotychczas zrealizowane inwestycje, w tym ronda na trasie transportu turbin wiatrowych, były projektowane w oparciu o błędne wytyczne, co powodowało realne zagrożenie bezpieczeństwa. Chcemy teraz tego uniknąć. I jednoznacznych informacji, czy przy obwodnicy nie powtórzą się te same problemy – mówi.
Odpowiedź dostał – na początku tygodnia. W piśmie GDDKiA zapewnia, że przejazdy transportów ponadgabarytowych w regionie są od lat systematycznie uzgadniane, a w bieżącym roku do 31 sierpnia wydano już 400 takich pozwoleń.
Dalej, że zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym obwodnicy Głogowa zapewniona będzie przejezdność pojazdów nienormatywnych o długości 50 m, szerokości 4 m i wysokości 4,60 m. Oznacza to tyle, że wjazdy na obwodnicę dla takich właśnie pojazdów też nie powinny stanowić żadnego problemu. Choć zdaniem przedsiębiorców to nadal... za wąsko, za ciasno.
– Dobro głogowskich firm, zwłaszcza tych rozwijających się i obsługujących duże ładunki, jest dla mnie priorytetem – poseł Horbatowski deklaruje, że będzie monitorował, by zarówno obwodnica, jak i powiązane z nią drogi umożliwiały swobodny przejazd transportów ponadnormatywnych. – Bezpieczeństwo i płynność ruchu to sprawa kluczowa dla lokalnej gospodarki – zauważa.
Na razie sprawa jest więc rozwojowa. Wydaje się, że klamka jeszcze nie zapadła – jest więc nadzieja na to, że wszystkie te uwagi zostaną po prostu na bieżąco brane pod uwagę.
bu21:10, 10.09.2025
zanim obwodnica zostanie wybudowana to ten producent wiatrakow zmieni branze a wy chcecie rozwalac drogi ulice i kawal miasta dla wiatrakow
Marek 22:25, 10.09.2025
Przecież Prezydent zawetował wiatraki. Bo to po co nam to całe zamieszanie?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu myglogow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Obwodnica za wąska dla gigantów?
Przecież Prezydent zawetował wiatraki. Bo to po co nam to całe zamieszanie?
Marek
22:25, 2025-09-10
Nauczyciele z Głogowa na proteście w stolicy
Za robotę nich się lenie wezmą
X
21:54, 2025-09-10
Zamontowali panele na dachu wieżowca w Głogowie
A jakby na całą ścianę południową panele zamontować? Wieżowce lepiej by na tym wyszły .
Wiatrak
21:15, 2025-09-10
Obwodnica za wąska dla gigantów?
zanim obwodnica zostanie wybudowana to ten producent wiatrakow zmieni branze a wy chcecie rozwalac drogi ulice i kawal miasta dla wiatrakow
bu
21:10, 2025-09-10
Mateusz Komperda [email protected]