Dolnośląscy przedsiębiorcy na misji gospodarczej w Abu Dhabi.
Wśród nich także oławianie
Trzynastu przedsiębiorców z Dolnego Śląska uczestniczyło w targach AIM Congress, które odbywały się w Abu Dhabi. Wśród nich byli Paweł Narolski i Przemysław Sienkiewicz z Oławy
Między 7 a 9 kwietnia w Abu Dhabi odbyła się 14. edycja dorocznego Kongresu Inwestycyjnego (AIM Congress) pod hasłem "Wspieranie jutra już dziś! Pokonywanie wyzwań, wykorzystywanie nowych globalnych możliwości". Tegoroczne wydarzenie poświęcone było przyszłości zglobalizowanych inwestycji, ich wpływowi na przemysł oraz wyznaczaniu kierunków nowych trendów. W AIM Congress 2025 wzięło udział ponad 25 tys. uczestników ze 180 krajów. Program obejmował ponad 400 sesji oraz wystąpienia ponad 1200 prelegentów. Kongres organizowany jest przez AIM Global Foundation – niezależną organizację wspierającą rozwój gospodarczy i promocję inwestycji. Wydarzenie co roku gromadzi liderów biznesu, decydentów, inwestorów, naukowców i przedsiębiorców z całego świata. Istotnym aspektem kongresu jest zaangażowanie w działania z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju. AIM Congress promuje odpowiedzialne, długofalowe podejście do inwestycji, ukierunkowane na tworzenie bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata.
Dolnośląscy przedsiębiorcy wzięli udział w AIM Congress dzięki projektowi Going Global 4.0 – Internacjonalizacja Dolnośląskich Przedsiębiorstw, który wspiera mikro, małe i średnie firmy z regionu w ich ekspansji na rynki zagraniczne. W ramach projektu, realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, przedsiębiorcy otrzymują wsparcie merytoryczne i finansowe, umożliwiające uczestnictwo w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych, takich jak targi czy misje handlowe. Inicjatywa ma na celu promocję dolnośląskiej gospodarki, pozyskiwanie nowych rynków zbytu i inwestorów oraz wspieranie procesów internacjonalizacji. Projekt realizowany jest w latach 2024–2025, a jego całkowita wartość wynosi ponad 21,5 mln zł, z czego ponad 15 mln zł stanowi dofinansowanie.
Misja gospodarcza w Abu Dhabi trwała od 6 do 10 kwietnia. Wzięli w niej udział: Sławomir Lasota (AI Cluster Sp. z o.o.), Przemysław Sienkiewicz (Greenfields Sienkiewicz Spółka Komandytowa), Oleksandr Tyshchenko (Hinty Sp. z o.o.), Aleksandra Bury (Synergia Pro Sp. z o.o.), Paweł Narolski (Neural Sp. z o.o.), Wojciech Turowicz (Surveily Sp. z o.o.), Mateusz Podbielski (Genuitek Software Sp. z o.o.), Dariusz Gajewicz (NutriBox Sp. z o.o.), Michał Broniewicz (BangProof Sp. z o.o.), Bartosz Rusecki (Nanores Sp. z o.o. Sp. k.), Adam Augustyn (Veritas Pflege Sp. z o.o.), Jakub Tomasiczek (JBST Sp. z o.o. Sp. k.-A.) oraz Łukasz Bonczol (Trasee Sp. z o.o.).
– Przyjechaliśmy na targi z dolnośląskimi przedsiębiorcami, których celem jest pozyskanie partnerów i kontaktów zagranicznych – mówił podczas konferencji prasowej członek zarządu województwa dolnośląskiego Jarosław Rabczenko. – Z drugiej strony to doskonała okazja do prezentacji dolnośląskich przestrzeni inwestycyjnych i regionalnej oferty gospodarczej, do której jak najbardziej chcielibyśmy angażować kapitały z całego świata. Targi, w których bierze udział kilkadziesiąt tysięcy osób z kilkuset krajów, to świetna okazja, by przedsiębiorcy mogli się zaprezentować. Liczymy na to, że pozyskają kolejnych inwestorów – co wielokrotnie miało już miejsce podczas wcześniejszych misji w ramach Going Global 4.0. Wierzę, że wizyta w Abu Dhabi będzie dla dolnośląskich firm kolejnym krokiem w stronę rozwoju.
Oławskie akcenty
Niejednokrotnie w przeszłości zdarzało się, że w misjach uczestniczyli przedsiębiorcy pochodzący z powiatu oławskiego. Tym razem było ich aż dwóch.
Przemysław Sienkiewicz reprezentował firmę Greenfields – agencję marketingu internetowego, odznaczoną prestiżowym Diamentem Forbesa. Działająca na rynku od 2013 roku firma specjalizuje się w pozycjonowaniu stron, prowadzeniu kampanii reklamowych online oraz zarządzaniu profilami firmowymi Google. Dzięki innowacyjnemu podejściu i wieloletniemu doświadczeniu Greenfields stworzyło autorską platformę growAp – narzędzie umożliwiające masowe zarządzanie profilami Google, Apple i Bing, z myślą o dużych sieciach handlowo-usługowych.
growAp pozwala firmom skutecznie optymalizować swój wizerunek online, zarządzać opiniami i informacjami o lokalizacjach w czasie rzeczywistym, a także zwiększać liczbę klientów i konwersji. System łączy intuicyjny interfejs z zaawansowaną analityką danych, co czyni go rewolucyjnym rozwiązaniem w dziedzinie lokalnego marketingu. Obecność firmy na AIM Congress miała na celu nie tylko promocję technologii growAp jako lidera w automatyzacji marketingu lokalnego, ale także nawiązanie wartościowych relacji biznesowych z partnerami i klientami z całego świata.
Pawłowi Narolskiemu z firmy "Neural", odpowiedzialnej za system Netwatch, mieliśmy okazję zadać kilka pytań.
– Przyjechaliśmy do Abu Dhabi z pierwszym na świecie systemem sztucznej inteligencji, który rozumie, co dzieje się w mieście – mówił podczas targów Narolski. – Netwatch to projekt, który rozwijaliśmy badawczo od ponad czterech lat jeszcze na Politechnice Wrocławskiej i w tym momencie mogę z dumą powiedzieć, że nie ma na świecie drugiego takiego systemu, który tak dobrze rozumie życie miasta i pomaga sprawić, by żyło się w nim lepiej. Na co konkretnie pozwala? Automatycznie wykrywa wypadki – zanim jeszcze ktoś zadzwoni i zgłosi wypadek drogowy, Netwatch może już powiadomić odpowiednie służby i sprawić, że pomoc dotrze wcześniej. Pomaga także zrozumieć, gdzie należy zainwestować w lepsze drogi i gdzie warto zmienić organizację ruchu, a w przyszłości także automatycznie będzie optymalizował ruch, zmieniając cykle świateł po to, by wypadki były jak najrzadsze i by żyło nam się jak najbezpieczniej.
W jaki sposób ten system udało się wdrożyć w Oławie?
– Działa on obecnie w ramach systemu monitoringu miasta Oława. Integruje się z istniejącymi sensorami – przede wszystkim kamerami. Mamy – o ile dobrze pamiętam – około 150 kamer w Oławie, Netwatch w czasie rzeczywistym analizuje dane z tych kamer i udostępnia informacje operatorom systemu na temat tego, co dzieje się w mieście. Nie sposób jest bowiem ogarnąć 150 kamer w gronie kilku osób, które zarządzają całym systemem. Sztuczna inteligencja pomaga wskazać, na co zwrócić uwagę po to, by osoba kompetentna mogła podjąć decyzję, czy należy udzielić pomocy, czy powiadomić inne służby. Dzięki temu dajemy szansę na to, by Policja, Straż Pożarna czy Straż Miejska mogły skupić się na tym, co jest najważniejsze, czyli wspieraniu społeczności lokalnej, zamiast wielogodzinnego przeglądania nagrań, by znaleźć dowody na to, że coś się wydarzyło. Oławianie są dzięki temu bardziej bezpieczni, a z drugiej strony miasto zyskało szansę, by mądrzej podejmować decyzje dotyczące swojego rozwoju.
Jeśli wydarzy się wypadek i sprawca ucieknie, to w jaki sposób system pomoże dotrzeć do niego szybciej?
– Gdy wypadek ma miejsce w obrębie sieci miejskiego monitoringu, automatycznie zostaje zarejestrowany. Do dyspozycji strażników miejskich trafia nagranie przedstawiające całe zdarzenie, więc tak naprawdę – choć sprawca może uciec – to wyszukując jego samochód w bazie, od razu zobaczymy, w jakich miejscach się pojawiał, także przed zdarzeniem. Natomiast to tylko część – bardziej skupiamy się na przypadkach, w których faktycznie możemy pomóc, niekoniecznie kogoś karać. Choć oczywiście wiadomo, że sprawiedliwość należy egzekwować, gdy komuś dzieje się krzywda.
Co mówią strażnicy miejscy z Oławy, którzy korzystają z tego – stosunkowo młodego jeszcze – systemu?
– Przede wszystkim to, że ułatwia im pracę – skraca czas pewnych czynności, które wcześniej trwały długo i były bardzo nużące. Nie muszą już siedzieć godzinami i przeglądać nagrań, powiedzmy spod Biedronki przy ul. Kutrowskiego, by sprawdzić, czy tam był dany samochód. System zrobi to automatycznie. Wystarczy wpisać hasło "czarny mercedes" i wszystko dostajemy na tacy. To jest duża przewaga, bo w tym zaoszczędzonym czasie można zająć się innymi problemami mieszkańców. W ten sposób służby miejskie są bardziej efektywne.
W jakim celu przyjechał pan na targi AIM Congress do Abu Dhabi?
- Jesteśmy nową firmą, powstaliśmy pół roku temu, gdy podjęliśmy się komercjalizacji projektu. Zastanawiamy się nad tym czy wdrożenia komercyjne będą aplikowalne, chcielibyśmy być częścią smart cities w Abu Dhabi, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wiedząc, że ten rynek jest tutaj szeroko rozwinięty i są duże potrzeby. Ruch uliczny jest ogromny, z tym kryją się bardzo duże wyzwania, na które nasz system jest w stanie odpowiadać.
***
Oprócz przedsiębiorców w misji gospodarczej w Abu Dhabi uczestniczyli samorządowcy: członek zarządu województwa dolnośląskiego Jarosław Rabczenko, radne Sejmiku Magdalena Brodowska i Ewa Kocempa, a także wiceprezes Karkonoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego Anna Konieczyńska oraz dyrektor departamentu budżetu i finansów UMWD Katarzyna Ławska, dyrektor wydziału współpracy z zagranicą UMWD Krzysztof Hodun i pracownica tego wydziału Anna Filewicz.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz