Dzieje sięGłogów

To już 46 lat Komunikacji Miejskiej w Głogowie3 min na czytanie

To już 46 lat Komunikacji Miejskiej w Głogowie! 1

Może trudno w to uwierzyć, ale Komunikacja Miejska w Głogowie obchodzi 46. urodziny. Pytaliśmy dziś (16.04.) o to głogowian – czy pamiętają te czasy? Tym starszym kręci się łezka w oku. – Piękne czasy, kiedy autobusy były pełne, bo na ulicach miasta było niewiele samochodów. Te czerwone autobusy… gdy ruszały, to w środku, nic oprócz warkotu silnika, nie było słychać – mówi Tadeusz Kopeć (71 l.).

Komunikacja Miejska, jako oddział Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Zielonej Górze, swoją działalność na terenie Głogowa rozpoczęła 21 kwietnia 1974 roku. Wówczas pięć autobusów marki Jelcz, wyruszyło obsługiwać dwie linie, łączące dworzec PKP z ulicami: Spadzistą i Legnicką. Przez pierwszy tydzień pasażerowie jeździli nią bezpłatnie, ponieważ nie zdążono na czas wydrukować biletów.

Dariusz Czaja, Towarzystwo Ziemi Głogowskiej

1 kwietnia 1995 roku autobusy Komunikacji Miejskiej, decyzją Rady Miejskiej, wyruszyły na trasy miejskie oklejone herbami Głogowa? Zaś na biletach miejskich pojawiła się flaga Głogowa wraz z literą „G”. Mija więc 25 lata od tej historycznej chwili.

Już rok później, wraz z powstaniem Województwa Legnickiego, zajezdnia Komunikacji znajdująca się przy wówczas przy ul. Słowiańskiej, przejęta została przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy. Wówczas przedsiębiorstwo posiadało siedem autobusów i dwa mikrobusy zaś liczba tras komunikacyjnych została podwojona. Kolejne dziesięć lat były dla firmy okresem szybkiego rozwoju: aż sześciokrotnie zwiększyła się liczba pojazdów obsługujących trasy w mieście oraz liczba pasażerów korzystających z usług komunikacji miejskiej. I tak np. w 1984 roku 38 miejskich autobusów kursowało na 11 liniach o łącznej długości 314 km, przewożąc w tym czasie łącznie ok. 24 miliony pasażerów.

– Wraz z rosnącą liczbą floty, komunikacja w połowie lat osiemdziesiątych przeniosła się do nowej bazy, znajdującej się przy ul. Rudnowskiej. W 1986 roku firma posiadała już ponad czterdzieści „czerwonych” autobusów – mówi Dariusz Czaja z Towarzystwa Ziemi Głogowskiej.

W 1995 roku, po likwidacji WPK Legnica, powołano w Głogowie 30 marca samodzielny podmiot gospodarczy z całościowym udziałem Gminy Miejskiej. Wojewoda Legnicki przekazał miastu nieodpłatnie cały majątek głogowskiego oddziału WPK i firma, posiadająca na stanie 38 autobusów w tym jeden służący za pogotowie techniczne, od 1 kwietnia rozpoczęła nowy rozdział w swoich dziejach.

Wówczas też, decyzją Rady Miejskiej, wyruszyły na głogowskie ulice autobusy oklejone herbami Głogowa, zaś na biletach miejskich pojawiła się biało-czerwona szachownica czyli flaga Głogowa wraz z literą „G”. Już wtedy starano się w przedsiębiorstwie o pozyskanie kilku autobusów z lubińskiego oddziału WPK aby uatrakcyjnić linie miejskie oraz połączyć Głogów z Kulowem. Zadecydowano również o utrzymaniu funkcjonującej do tej pory linii „A” łączącej Głogów z Legnicą. Trasę tę obsługiwały w najbliższych latach po dwa autobusy z obu kierunków.

Obecnie tabor miejskiej komunikacji jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce. To w sumie 34 autobusy. – Od 2015 roku zakupiliśmy 19 autobusów – 4 sztuki o napędzie hybrydowym, elektryczno – spalinowym – a kolejne 4 nowe pojazdy hybrydowe marki Solaris zostaną nam dostarczone najpóźniej w styczniu 2021 roku – przypomina Kamil Grzybowski, kierownik działu przewozów pasażerskich.

Aktualnie w spółce zatrudnionych jest 115 osób – przede wszystkim kierowców i mechaników.
RED

Podziel się informacją ...
  • 454
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w Dzieje się