Artykuł InformacyjnyWideo

Niezdrowy sen – 7 rzeczy, których musisz unikać3 min na czytanie

Niezdrowy sen - 7 rzeczy, których musisz unikać
A happy senior woman on bed at home, getting up and drinking water.

Z powodu niewyspania dochodzi do spadku właściwej regeneracji komórek. Organizm w takiej sytuacji wolniej zwalcza stany zapalne i infekcje. W codziennym funkcjonowaniu na skutek niedoborów snu dochodzi do słabszej koncentracji, problemów z zapamiętywaniem oraz obniżonego nastroju.

Niezdrowy sen i jego wpływ na zdrowie

Wiele osób uważa, że nie potrzebuje 7 godzin snu, niektórzy chodzą późno spać, a wstają bardzo wcześnie. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę ze szkodliwości nieodpowiedniej diety, ale rzadko kto bierze pod uwagę, że niedosypianie również powoduje wyniszczenie organizmu. Jedną z głównych funkcji snu jest wyciszenie umysłu i odpowiednie przygotowanie połączeń mózgowych, aby można było podejść we właściwy sposób do emocjonalnych wyzwań w ciągu dnia. Występuje też zależność między brakiem snu a negatywnym myśleniem, długotrwałe problemy ze snem mogą prowadzić do depresji, gwałtownie obniża się odporność organizmu. Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie odpowiedniego materaca, takim produktem może być materac Hilding Dance albo Hilding Zorba, który harmonijnie dopasowuje się do wszystkich krzywizn ciała, jego sprężystość oparta jest na 7-strefowej sprężynie kieszeniowej, ponadto posiada właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Komfortowa pozycja ciała w dużym stopniu wpływa na szybkość zasypiania i jakość snu.

Czego należy unikać, aby się dobrze wyspać?

Zdarza się, że czynności wykonywane nawet kilka godzin przed snem mają niekorzystny wpływ na jakość wypoczynku, należą do nich między innymi:

  1. Praca w łóżku wpływa niekorzystnie na sen, dlatego należy unikać wszystkich innych działań wykonywanych w łóżku, nawet jeśli materace do spania są wyjątkowo wygodne. Łóżko powinno służyć tylko do spania, ponieważ umysł połączy to miejsce z innymi aktywnościami, a nie z odpoczynkiem.
  2. Picie alkoholu, a także substancji stymulujących zawartych w kawie i herbacie, mają one wpływ na sen nawet do 12 godzin, dlatego najlepiej spożywać je rano. Niewielka ilość alkoholu może przyspieszyć zapadnięcie w sen, ale jego jakość jest niższa, jest płytszy, przerywany i szybciej dochodzi do wybudzenia.
  3. Wpatrywanie się w ekran laptopa, smartfona lob telewizora. Specjaliści radzą, aby sypialnia była miejscem, gdzie w ogóle nie ma tego typu technologii, niebieskie światło, które jest emitowane z ekranów, powoduje zaburzenia produkcji melatoniny.
  4. Pochopne zażywanie tabletek nasennych, jeśli lekarz nie stwierdził bezsenności, nie należy zażywać żadnych środków, ponieważ organizm szybko się do nich przyzwyczaja i pojawiają się problemy z zaśnięciem.
  5. Zbyt wysoka temperatura i nieodpowiednio przygotowana sypialnia. Optymalna temperatura to około 18-20 stopni Celsjusza, taka temperatura powoli obniża temperaturę ciała, co powoduje powolne zasypianie. Nieodpowiednie miejsce do spania, niewygodny materac również w dużym stopniu wpływa na niezdrowy sen, dlatego powinien być dobrany ze szczególną starannością. Szczególnie polecany produkt tego typu to materac Hilding Flamenco zbudowany na bazie sprężyn Multipocket, które różnią się od sprężyn kieszeniowych tym, że jest ich więcej i każda z nich pracuje osobno, a to zapewnia ciału elastyczne podarcie punktowe. Szeroki wybór produktów do spania oferuje materacewroclaw.eu.
  6. Jedzenie fast foodów i potraw z dużą zawartością tłuszczu przed snem, eksperci zalecają, aby na dwie godziny przed snem nie spożywać żadnych pokarmów.
  7. Intensywne ćwiczenia, często dzień jest wypełniony po brzegi, więc na gimnastykę zostaje tylko wieczór. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ ćwiczenia pobudzają i prowadzą do podniesienia temperatury ciała, co utrudnia zasypianie.

Zobacz inne