Dziś spółka POL-MIEDŹ TRANS, należąca do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź, podsumowała na specjalnie zwołanej konferencji czterodniowe testy lokomotywy wodorowej SM42-6Dn Hydrogen, opracowanej przez PESA Bydgoszcz. To pierwsze tak szerokie badania nowego napędu w warunkach przemysłowych Zagłębia Miedziowego.
[FOTORELACJANOWA]7968[/FOTORELACJANOWA]
– Wodór to przyszłość transportu szynowego, a dla naszej spółki realna możliwość zmniejszenia emisji oraz kosztów eksploatacyjnych – podkreślił Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS. – Nasze 65 lokomotywy generują miesięcznie 176 ton CO₂. Wodorowe napędy mogą ten ślad węglowy istotnie ograniczyć – zaznacza.
Testy przeprowadzono od 4 do 7 września. Lokomotywa kursowała m.in. w rejonie Lubina, Rudnej i Polkowic, przewożąc piasek, rudę oraz koncentrat miedzi. W ostatnim dniu sprawdzano maksymalne możliwości pojazdu – skład 1800 ton koncentratu.
– Lokomotywa udźwignęła wszystkie próby. W ciągu czterech dni zatankowaliśmy ją trzy razy, zużyła 80 kg wodoru. Efektem ubocznym spalania była jedynie para wodna, a praca była znacznie cichsza niż w przypadku diesli – mówił prezes Adam Najda.
Dodał też, że pojazd przeszedł testy nie tylko w Polsce, ale wcześniej także w Skandynawii. - Wyniki potwierdzają, że wodór realnie wpisuje się w nasze potrzeby i perspektywy rozwoju. Czy to w kolei, czy w transporcie autobusowym albo maszynach górniczych – wodór może być odpowiedzią na wyzwania ekomobilności – zaznaczył.
Podczas konferencji głos zabrał również Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
– Lokomotywy serii SM42, które dziś są w użyciu na wielu bocznicach przemysłowych, to konstrukcje często wysłużone. Nowa wersja wodorowa to nie tylko modernizacja, ale krok do całkowicie nowej epoki – podkreślił.
PESA rozwija obecnie całą rodzinę pojazdów wodorowych – od lokomotyw manewrowych, przez pasażerskie, po tramwaje. Producent współpracuje z globalnymi liderami technologii, m.in. z Ballardem (ogniwa wodorowe), ABB (elektronika mocy) i Hitachi (baterie).
– To nasz pierwszy jeżdżący, przetestowany pojazd wodorowy. Na tym układzie napędowym budujemy także kolejne konstrukcje. Testy w KGHM potwierdziły, że lokomotywa jest gotowa do pracy w realnych, wymagających warunkach przemysłowych – dodał Krzysztof Zdziarski.
W konferencji uczestniczył również Piotr Stryczek, wiceprezes zarządu ds. korporacyjnych KGHM Polska Miedź S.A.
– Zmniejszenie śladu węglowego to jedno z kluczowych zobowiązań KGHM. Działania spółek z naszej Grupy, takich jak POL-MIEDŹ TRANS, wspierają główny ciąg technologiczny i przybliżają nas do realizacji celów klimatycznych. Testy lokomotywy wodorowej dostarczają nam bogatego materiału do analiz i będą fundamentem decyzji inwestycyjnych – zaznacza.
Przedstawiciele PESA i POL-MIEDŹ TRANS zwracali uwagę, że lokomotywa okazała się nie tylko przyjazna środowisku, ale także konkurencyjna kosztowo wobec spalinowych odpowiedników.
– *Podczas jednego z dni eksploatacja okazała się tańsza niż w przypadku lokomotywy dieslowskiej. To efekt wysokiej sprawności pracy ogniw wodorowych i systemu rekuperacji energii* – wyjaśniał inżynier PESA, Dawid Piotrowski.
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen posiada moc czterech silników trakcyjnych 4x180 kW, dwa ogniwa paliwowe 85 kW oraz akumulatory, które wspomagają pracę w czasie szczytowego zapotrzebowania na energię. Dodatkowo wyposażono ją w system autonomicznego sterowania radiowego oraz układ rozpoznawania przeszkód.
POL-MIEDŹ TRANS to kluczowy przewoźnik dla KGHM – odpowiada za 66% przewozów w ramach głównego ciągu technologicznego spółki. Dysponuje 65 lokomotywami i ponad tysiącem wagonów.
– Nasze SM42 przejeżdżają miesięcznie 30 tys. km, spalając 65 tys. litrów oleju napędowego. To ogromne ilości CO₂, które można by wyeliminować dzięki napędom wodorowym – zaznaczył Adam Najda.
Spółka zapowiedziała dalsze analizy i rozmowy na temat wdrożenia technologii w szerszej skali. Równolegle rozwija plany budowy nowej hali utrzymaniowej w Lubinie oraz inwestycji w ekosystem tankowania wodoru, który mógłby obsługiwać także inne środki transportu, np. autobusy.
– Dziś kończy się test, ale zaczyna prawdziwe myślenie o przyszłości wodoru w naszej spółce fowie – podsumowują szefowie miedziowej spółki.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Obwodnica Głogowa za miliardy. I są problemy
Rudym dajcie dzban ze złotem
Gdgbd
19:29, 2025-09-08
Walczyli o puchar Związku. Integracja wędkarzy
A co to za związek że bierze kasę od pracodawcy?I wszytko jasne Dostaliście kasę od pracodawcy to podpiście porozumienie. Żenada
Aldi
18:02, 2025-09-08
Walczyli o puchar Związku. Integracja wędkarzy
Uwaga!!! Ponoć z lodówki po otwarciu wyskoczy krasnal D.
Jano
17:23, 2025-09-08
Słodowa w Głogowie już zamknięta. Jest problem
W innych miastach jakoś można wezwać lawetę i odholować ale nie tu jest Głogów
Ech
16:50, 2025-09-08
Krzysztof Dubrowski