1905, 14 sierpnia, 117 lat temu rozpoczęto zabudowę nowej ,wytyczonej według nowoczesnego planu urbanistycznego arterii, której nadano imię panującej od 200 lat dynastii - Hohenzollernstrasse (dzisiaj aleja Wolności).
Po likwidacji umocnień twierdzy na początku dwudziestego wieku pojawiły się koncepcje rozbudowy miasta. Przede wszystkim architekta miejskiego Uhliga. Jednak zapadła decyzja o zatrudnieniu najlepszego niemieckiego urbanisty tego czasu Josepha Stübbena, który właśnie pojawił się w Poznaniu. Jego plan urbanistyczny przedłożony w kwietniu 1905 roku stał się podstawą kształtowania nowoczesnego miasta. Było tak duże oczekiwanie społeczne, że oprócz pokazania władzom miejskim, program zaprezentowano też publicznie. Zgodnie z tym planem zabudowywana właśnie aleja miała połączyć centrum z dworcem kolejowym i być reprezentacyjną miejską promenadą. Obsadzona została drzewami, ze spacerowym deptakiem miedzy pasami ruchu.
Po północnej stronie powstały secesyjne kamienice czynszowe i urzędy. Naprzeciw, pozostałości tzw. Lasku Pionierów przekształcono w park miejski z wojskowymi pomnikami i sadzawką. Na zdjęciu Hohenzollernstrasse (Aleja Wolności), już z pierwszymi nasadzeniami wzdłuż pasażu spacerowego. Po obydwu stronach jeszcze zwały ziemi z likwidowanych obwałowań. Dosłownie widać zetknięcie nowego ze starym, w połączeniu dwupasmowej nowej alei z wąską ulicą Pruską (dziś Grodzką).
RED
źródło: Głogowski Wehikuł Czasu
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz